Välj din ort

DeLaval servar en miljon bönder

Kundcase

Svenska DeLaval grundades 1883 och är idag en fullserviceleverantör till mjölkbönder och matproducenter världen över. Företagets huvud­kontor ligger i Tumba där även en av företagets fabriker och en testgård ligger. Inspira ansvarar för den ­komplexa städningen som innefattas av allt från högteknologisk utrustning till företagets stall med 500 djur.

Detta gör DeLaval
Utvecklar, tillverkar och marknadsför integrerade lösningar för mjölkproduktion utformade för att förbättra produktionen, djurhälsa, hållbarhet och den övergripande livskvaliteten för mjölkproducenter. Företagets mjölkningsrobotar låter korna bli mjölkade automatiskt när de själva känner för det, i en lugn och tyst miljö. Systemet identifierar varje ko via en kamera och utfodrar kon inledningsvis, varpå rengöring av spenarna och mjölkning påbörjas. Slutligen rengörs både spenar och mjölkrobot. DeLaval erbjuder service och ett brett utbud av tillbehör samt effektiva system för mjölkning, driftsledning, kyla, utfodring, utgödsling, ventilation och energiåtervinning. De är världsledande inom mjölkningsindustrin och bildar Tetra Laval Group tillsammans med Sidel och Tetra Pak.

Eftermiddags­solen vandrar stilla runt Hamra gård och kastar ett behagligt sken över de faluröda byggnaderna med vita knutar. Runt omkring lyser de vidsträckta åkermarkerna i grönt och i fjärran svävar en rovfågel över markerna. Det var mitt i denna idyll som sagan om DeLaval startade, i det gamla faluröda Sverige. Året var 1883 då entreprenören och uppfinnaren Gustaf de Laval grundade företaget, i syfte att exploatera sin uppfinning separatorn som kunde skilja grädde från mjölk. Idag är DeLaval världsledande inom mjölkningsindustrin och ­företagets produkter används av över en miljon bönder världen över.
– Vårt sortiment är väldigt brett, från konventionella och automatiserade mjölkningssystem, till kyltankar för mjölk, vakuum­pumpar, kläder och ventilation. Våra kunder är både certifierade återförsäljare och mjölkproducenter. Produkterna används av mjölkbönder för att ­effektivisera det dagliga arbetet, exempelvis via våra helt automatiska DeLaval VMS™ mjölknings­system och mjukvaran för gårdshantering, DeLaval DelPro™, berättar Raúl de la ­Fuente, Head of Public Relations, Crisis and Brand Reputation Management för DeLaval International AB.


Raúl de la Fuente, Head of Public Relations, Crisis and Brand Reputation Management för DeLaval International AB.

Raúl de la Fuente är stationerad på DeLavals huvudkontor som ligger granne med en av företagets fabriker. Ett stenkast därifrån finns DeLavals forsknings- och utvecklingscenter samt Hamra Gård där bland annat 250 mjölkkor har sin hemvist. Korna gör det möjligt för DeLaval att testa och visa upp sina produkter för de 3 000 gäster från världens alla hörn som besöker företaget varje år. Korna ger även en massa mjölk som säljs vidare till Arla. Stora Ladugården, krönt med ett gammalt klocktorn, förvärvades av Gustaf de Laval år 1894 och används alltså än idag. Raúl de la Fuente känner stolthet över att arbeta på ett så ­anrikt företag.
– Efter alla dessa år har vi en kunskap inom företaget som är svår att finna motsvarighet till inom såväl vår som andra branscher. Hamra är en plats med arv från svenska innovationer och lämningar från vikingatiden. Företagets historia och den här platsen betyder mycket för alla oss som arbetar här, säger han.

Andra inlägg som du kanske gillar

KundcaseLäs mer
Rehabilitering i världsklassDe utvecklar och driver medicinsk rehabilitering för personer med ryggmärgsskador, ortopediska skador, stroke, multipel skleros och allmän neurologi. Rehab Station Stockholm består av 300 medarbetare som tillsammans arbetar för att ge sina patienter rätt till ett bra liv. Läs mer
KundcaseLäs mer
Svanenmärkta städtjänster skapar trivsel på Com Hems huvudkontorPå Com Hems nya huvudkontor i centrala Stockholm har 720 av företagets medarbetare sin hemvist. Att lokalerna är rena och fräscha är inte bara viktigt för medarbetarnas hälsa, utan det bidrar även till ett positivt helhetsintryck hos externa besökare. ServiceCompagn … Läs mer
KundcaseLäs mer
Fokus på första intrycketMed 18 byggvaruhus i Sverige och 150 000 unika artiklar har BAUHAUS blivit en av branschens välkända giganter. Men visste du att rena och fräscha varuhus är en del av framgångskonceptet? Eftersom kundens första intryck sätts i främsta rummet, har städningen blivit e … Läs mer
KundcaseLäs mer
Sveriges största museianläggningNaturhistoriska riksmuseet i Stockholm är Sveriges största museianläggning som besöks av ett par tusen personer varje dag. Att ansvara för museets lokaler med sina unika samlingar är ett flerdimensionellt uppdrag som ställer högra krav på Inspira. Läs mer
KundcaseLäs mer
Två varv runt jorden – varje dygnDet kollektiva resandet i Östergötland ökar. Bara det senaste året har östgötarna gjort nästan 30 miljoner resor med Östgötatrafiken. Sedan några månader tillbaka är det Inspira som ansvarar för underhåll och tillsyn av Östgötatrafikens samtliga hållplatser. Läs mer
KundcaseLäs mer
Inspira gör rent hus i ett växande EskilstunaEskilstuna är inne i en stark expansionsfas. Förutom bostäder byggs det bland annat vårdinrättningar, skolor och förskolor. Det är ofta känsliga miljöer som måste vara professionellt och noggrant städade. Därför samarbetar Kommunfastigheter med Inspira som sedan öve … Läs mer
KundcaseLäs mer
Traditioner & visionerStockholm Spårvägar förvaltar en gammal tradition med spårvägstrafik på Djurgården och Lidingö. När spårvägen i Stockholm utökas är samarbetet med Inspira en del av utvecklingen. Läs mer
KundcaseLäs mer
Gränbystaden – Här byggs Uppsalas andra stadskärnaAtrium Ljungberg är i full gång med att utveckla köpcentrumet i Gränby strax utanför Uppsala till något de kallar för Gränbystaden. Och en stad är precis vad det ska bli. Här kommer det att finnas bostäder, sjukvård, handel och kontorsfastigheter. Läs mer