Med 18 byggvaruhus i Sverige och 150 000 unika artiklar har BAUHAUS blivit en av branschens välkända giganter. Men visste du att rena och fräscha varuhus är en del av framgångskonceptet? Eftersom kundens första intryck sätts i främsta rummet, har städningen blivit en hjärtefråga.
Det första kapitlet om sagan BAUHAUS skrevs redan år 1960 då det första byggvaruhuset öppnade i tyska Mannheim. Det skulle sedan dröja till år 1997 innan konceptet kom till Sverige. Idag finns 220 BAUHAUS-varuhus i 17 europeiska länder. Visionen är densamma nu som när företaget startades, nämligen att erbjuda branschens största urval under ett och samma tak samt ge en effektiv kundservice. Med 150 000 unika artiklar och prisgaranti på hela sortimentet, står det klart att BAUHAUS menar allvar. I Sverige har man under de 20 verksamma åren blivit en av branschens jättar.
– I Sverige har vi 18 byggvaruhus och en webshop och vi finns från Malmö i söder till Sundsvall i norr, berättar Chris Kaufhold, inredningschef för BAUHAUS Sverige. Kundkretsen utgörs av både så kallade hemmafixare och proffs. De sistnämnda erbjuds tjänsten Företagsservice som bland annat innebär att varje företagskund kopplas till en personlig säljare – som lär känna varje enskild kund och dess unika behov. Något som BAUHAUS sätter mycket stort värde på är kundens första intryck när denne kliver in i varuhuset. Det medför att städningen spelar en central roll.
– Vi brukar säga att kundens första intryck är det viktigaste intrycket. Om vi skulle ha smutsiga varuhus skulle det rasera hela idén med att göra ett gott intryck. God hygien är lika självklart som viktigt för oss, menar Chris Kaufhold.
En del av Inspiras uppdrag består av att städa badrumsvärlden så att produkterna skiner dagarna i ända.
När BAUHAUS under 2015 upphandlade FM entreprenör så efterfrågade man en leverantör som kunde arbeta självständigt under flexibla former. Valet föll då på ServiceCompagniet, som är ett nationellt försäljningsbolag för arbetsplatsservice. Inspira är en av 4 delägare till ServiceCompagniet. Sedan början av 2016 levererar Inspira lokalvård till BAUHAUS
huvudkontor, webshop samt varuhusen i Botkyrka och Bromma.
– Att ansvara för städningen hos oss förutsätter en förmåga att kunna överblicka respektive varuhus alla delar – och göra insatser där det behövs som mest. Hur resurserna ska disponeras beror bland annat på väder och kundantal. Dessutom förändras förutsättningarna med årstiderna eftersom vi ställer ut olika produkter för visning beroende på säsong. Den visningsyta som under våren är fylld av trädgårdsmöbler kan ockuperas av snöslungor några månader senare, förklarar Chris Kaufhold.
Inspira ansvarar för att stärka upplevelsen av varuhusens miljö, till gagn för såväl anställda som kunder. Golv, toaletter, kassalinje, visningsytor, badrumsvärld, informationsdiskar och entre – allt ingår i Inspiras leverans. Men också att organisera kundvagnar, hålla snyggt ute på parkeringsplatser med mera. Ett par gånger om året tillkommer även glas- och fönsterputs.
I så pass stora varuhus som BAUHAUS uppstår det ibland situationer som kräver extrainsattstädning – med kort varsel.
– Vi sätter mycket stort värde på att det är så korta beslutsvägar inom Inspira. Om vi behöver fråga något eller beställa extra räcker det med ett telefonsamtal eller ett mejl så är situationen löst. De som arbetar i varuhusen är även väldigt lyhörda och följer instruktioner till punkt och pricka, berättar Chris Kaufhold. Sedan ServiceCompagniet och Inspira tog
över ansvaret för lokalerna på våra varuhus, upplever Chris Kaufhold en avsevärd skillnad i positiv riktning jämfört med tidigare.
– Vetskapen om att de hanterar uppdraget på egen hand och det på bästa tänkbara sätt innebär en stor trygghet för oss. Det är ytterst sällan vi får klagomål på städningen
från våra kunder och det betyder allt för oss att de är nöjda, säger Chris Kaufhold.