Välj din ort

Som kund hos Inspira kan och ska du förvänta dig lite mer. Vårt goda renommé är ingen slump, utan är ett resultat av vår långsiktiga ambition att ständigt bli lite bättre på det vi gör. Låt oss berätta mer om hur det går till.

 

Ett av Sveriges största företag
som erbjuder arbetsplatsservice

Inspira erbjuder arbetsplatsservice i världsklass för att stärka helhetsupplevelsen av våra kunders verksamhet.

Vi har ett komplett kunderbjudande inom arbetsplatsservice genom våra tjänsteområden facility management (FM), lokalvård, bemanning, kontorsmaterial, växtinredning, mat & dryck. Inspira som grundades redan 1984, är idag en av Sveriges största aktörer inom arbetsplatsservice i FM branschen. Inspira omsätter ca 450 mkr och sysselsätter 1300 medarbetare.

Vi finns i hela landet med vår egen organisation och våra samarbetspartners. Vi skapar en lösning som passar din verksamhet på en ort eller samordnat för flera orter i hela landet. Inspira har lokalkontor i Mora, Falun&Borlänge, Örebro, Västerås, Eskilstuna, Norrköping, Linköping, Uppsala, Norrtälje, Stockholm (HK) och Södertälje. Genom det delägda företaget ServiceCompagniet erbjuds samordnade lokala servicelösningar över hela Sverige.

marknad_inspira_servicekomp

En affärsidé som står ut i konkurrensen

Vi erbjuder arbetsplatsservice i världsklass för att stärka helhetsupplevelsen av kundens verksamhet.

Ett komplett kunderbjudande

Vi har ett komplett kunderbjudande inom arbetsplatsservice genom våra tjänsteområden facility management (FM), lokalvård, bemanning, kontorsmaterial, växtinredning, mat & dryck.

En del av upplevelsen

Vi utgår alltid från kundens miljö och verksamhet med målsättning att bidra till en positiv och välkomnande helhetsupplevelse som verkligen passar och fungerar alla dagar året runt.

En värdegrund byggd
på fyra hörnstenar

Värdegrunden beskriver vad vi står för och vägleder våra prioriteringar och vår utveckling.

  • Inspiras värdegrund

  • KundnöjdhetKundnöjdhet. Det absolut viktigaste för oss är att ha nöjda kunder. Vårt kundlöfte kallar vi BALANS. Det står för att vi är Branschledande, Ansvar för avtalet, Lätta att ha att göra med, Alltid nåbara, Nytänkande och Stiliga.

  • MedarbetarnöjdhetMedarbetarnöjdhet. Nöjda medarbetare är nyckeln till nöjda kunder. Alla medarbetare ska ha bästa möjliga förutsättningar för att lyckas i företaget. Vi utgår från en grundläggande medarbetarprofil. Vi kallar den för SEGER. Det står för Serviceinriktad, Energisk, Glad, En lojal vän och Representativ.

  • HållbarhetHållbarhet. Vår framtid skapas nu och vi verkar för ett hållbart samhälle och företag. För oss innebär det engagemang för vår omvärld, för miljön, för god hälsa samt att vi driver företaget med god affärsetik och en stabil ekonomi.

  • FörnyelseFörnyelse. Vi utvecklar ständigt vår verksamhet för framtiden. Vår strävan att lära och pröva nytt är grundläggande och genomsyrar hela företaget. Vi driver ett outtröttligt förbättringsarbete som bygger på att hela tiden förstå våra kunders och medarbetares behov, omvandla det till konkreta förslag, genomföra dessa och följa upp att det fungerar i praktiken.

En egen modell som tydliggör
hur vi ska utveckla företaget

Inspira-Modellen beskriver hur vi arbetar och vår inställning till det vi gör.

Modellen är tydligt och konkret definierad och vi har utvecklade verktyg som stödjer detta. Vi arbetar med tjänster som kan vara svåra att särskilja för en uppdragsgivare. Vår värdegrund och Inspira-Modellen är det som konkret gör skillnaden mellan oss och andra aktörer. Inspira-Modellen består av följande delar:

  • InspiraModellen

  • InställningInställning – För en bättre upplevelse. Vi utför inte bara en tjänst. Vi skapar och genomför lösningar som bidrar till att stärka helhetsupplevelsen av kunden. Vi är stolta över det vi gör, men vi nöjer oss inte. Vi söker ständigt nya vägar för att upplevelsen vi bidrar till ska vara aktuell och möta nya förväntningar. Vi drivs av att göra dagen bättre för våra kunder och göra det bättre än andra. För oss är det lika viktigt att nå våra mål som att ha kul på vägen fram till målet. Hos oss har alla samma förutsättningar och vi ser olikheter som möjligheter. Vår inställning och vårt agerande gentemot varandra, våra kunder och omvärlden är skillnaden som gör att vi sticker ut.

  • inspira-modellen-kompetensKompetens – För ett bättre genomförande. Ordning och reda med tydliga processer för hur vi leder och styr vår verksamhet, arbetar med våra kunduppdrag och medarbetare i syfte att skapa värdeadderande kundlösningar som bidrar till en positiv och välkomnande helhetsupplevelse i kundens miljö.

  • LedarskapLedarskap – För bättre motivation.
    Genom ett lyhört, målstyrt och engagerat ledarskap motiverar vi medarbetare och utvecklar kundrelationerna. Vår ledarskapsfilosofi bygger på en organisation där medarbetarna på fältet är de som är avgörande för vår framgång. Det är de som varje dag levererar våra kundlösningar och övriga roller i företaget finns till för att ge dem bästa möjliga förutsättningar.

  • ImageImage – För bättre stil.
    Det ska kännas bra att anlita oss och jobba i vårt företag. Vi är inte rätt företag för personer som bara vill utföra en tjänst eller för kunder som bara prioriterar lägsta pris. Av den enkla anledningen att det inte ger oss möjligheten att göra saker bättre och tänka långsiktigt. Alla som delar denna grundsyn är välkomna till oss. Som kund eller medarbetare och som därigenom vill vara med och påverka vår utveckling och framtid. För att leva som vi lär har vi en tydlig grafisk profil och agerar med en konsekvent och positiv stil som genomsyrar allt vi gör. I våra presentationer, anbud, lokaler, fordon, verktyg och utrustning. Ordning och reda från första mötet med en kund eller medarbetare. Vi förstår vikten av att alltid vara representativa och utstråla positiv energi. I företaget, till varandra, hos våra kunder och till omvärlden.

Så skapar vi mervärden för våra kunder

För att säkerställa att vi ständigt levererar mervärden till våra kunder är hela vår verksamhet byggd på nedanstående modell.

Avgörande är att samtliga processer syftar till att stötta den person som utför den slutgiltiga tjänsten inför kunden. Men med våra insatser siktar vi längre än till att tillfredsställa kunden, vi vill nå ända fram till den som nyttjar kundens lokal, som kundens kund/personal. Den feedback vi får påverkar i sin tur utvecklingen av framtidens Inspira.

De bästa tankarna är de
som leder till handling

Inspira är ett företag som brinner för att hjälpa andra. I vår vardag lägger vi fokus på våra uppdragsgivare, deras lokaler, personal och kunder. Och för att vi ska lyckas med detta arbete krävs en stor omtanke om vår personal.

svanen
Vårt bidrag till miljön

Redan 2004 blev Inspira det första företaget i världen som fick märka sina städtjänster med Svanen. Miljökraven för att få använda Svanenmärkningen är höga och för oss blev märkningen ett verktyg för att utveckla vårt engagemang och ansvarstagande inom miljöområdet.

heart
Människan i fokus

Vi sprider den goda hälsan vidare. På Inspira arbetar vi målmedvetet och på olika sätt med våra medarbetares hälsa, till exempel kring stresshantering, kostråd och rehabiliteringsinsatser. Vi gör hälsoarbetet till en naturlig del av verksamheten och företagskulturen.

earth
Omtanke om vår omvärld

Vårt hjärta slår för de i samhället som har större behov än resurser. Som vänföretag till Stadsmissionen bidrar vi till att hjälpa barnfamiljer i kris, barn och ungdomar på glid, hemlösa kvinnor och ensamma äldre. Genom Inspira Supporting Young Athletes stöttar vi individer och klubbar inom ungdomsidrotten.

Ta del av vår historia

  • 2017 – Inspira etablerar sig i Östergötlands län. Samma år blir Donald Trump USA:s 45:e president och Sverige vinner Hockey-VM.

    2016 – Inspira implementerar affärssystemet Tengella. Samma år lanseras ”PokémonGo” i Sverige och Alicia Vikander får en Oskar för sin roll i ”The Danish Girl”.

     

  • inspira-2015

    2015 – Inspira presenterar stolt nyheten förvärvet av, den tidigare kollegan i ServiceCompagnet, Västmanlands Städ- och Flyttjänst AB. Samma år sätts äntligen fokus på städning i julhandeln då robotdammsugaren utses till årets julklapp.

    2014

    2014 – Inspira firar 30 år, tar fram en ny framåtriktad affärsplan/marknadsplan och förvärvar Mälardalen Entreprenadstäd. Samma år ockuperar Ryssland Krimhalvön och västkusträkan rödlistas av WWF.

    2013

    2013 – Inspira avyttrar bevakningsdelen för att renodla verksamheten samt får utmärkelsen Årets Glansföretag i Clean Bright Awards. Samma år gör spelet Candy Crush Saga världssuccé och hembiträden i Singapore får laglig rätt till en ledig dag per vecka.

     

  • 2012

    2012 – Inspira lanserar 24:7 Supportcenter; kundservice dygnet runt. Och en helt ny webbplats. Samma år går det italienska kryssningsfartyget M/S Costa Concordia på grund och discodrottningen Donna Summer tar sin sista ton.

    2011

    2011 – Inspira presenterar sitt sponsorskap för ungdomsidrott; Inspira Supporting Young Athletes. Samma år får Tranströmer nobelpriset i litteratur och Japan segrar i fotbolls-VM för damer.

    2010

    2010 – Inspira lanserar InspiraNet™ Kundportal – en webbaserad kundportal för enkel och snabb kommunikation. Samma år gifter sig Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling.

  • 2009

    2009 – Inspira blir vänföretag till Stockholms Stadsmission, och först i branschen med Korpens Hälsodiplomering. Samma år vinner Norges Alexander Rybak Eurovision Song Contest och London drabbas av värsta snöovädret i mannaminne.

    2008

    2008 – Inspira lanserar konceptet Rent och Tryggt® för samordnade städ- och bevakningstjänster. Samma år vinner Barack Obama det amerikanska presidentvalet och Fidel Castro planerar sin avgång.

    2007

    2007 – Inspira blir ett av Sverige tio största städföretag. Samma år firas 300-årsminnet av Carl von Linnés födelse och Göran Persson efterträds av Mona Sahlin.

  • 2006

    2006 – Inspira förvärvar ConClean Företagsservice och etablerar sig i Uppsala och Norrtälje. Samma år bildas Piratpartiet, kungen fyller 60 och Christer Fuglesang blir förste svensk i rymden.

    2005

    2005 – Inspirabolaget Lindingö Säkerhetsservice lanserar e-larm; Sveriges första och enda larmförmedling via Internet. Samma år startar YouTube, World of Warcraft lanseras och Sveriges nationaldag blir helgdag.

    2004

    2004 – Inspira firar 20-årsjubileum och blir världens första Svanenmärkta städföretag. Samma år landar NASA:s Opportunity på planeten Mars och Göran Hägglund efterträder Alf Svensson som partiledare för kristdemokraterna.

  • 2002

    2002 – Inspira genomför EU:s kompetensutvecklingsprojekt ”Växtkraft” för alla anställda. Samma år sänds det sista avsnittet av Rederiet i SVT, Astrid Lindgren går bort och tillverkningen av Chevrolet Camaro upphör i USA.

    2000

    2000 – Inspira förvärvar Järfälla kommuns städverksamhet. Samma år väljs George W Bush till president i USA, Svenska kyrkan skiljs från staten och IT-bubblan spricker efter lång tids oro.

    1999

    1999 – ServiceCompagniet Svenska AB bildas av Inspira tillsammans med andra starka och lokala städföretag runt om i Sverige. Samma år säljs Volvo till Ford och i Stockholm arrangeras Pridefestivalen för första gången.

  • 1998

    1998 – Inspira certifieras enligt ISO9001 och ISO14001. Samma år tar Anja Pärsson sin första världscupseger i slalom, Bill Clinton ställs inför riksrätt och EU beslutar att införa euron som gemensam valuta.

    1994

    1994 – Inspira förvärvar Locum Städ, ett affärsområde inom Locum AB, Stockholms läns landstings fastighetsbolag. Samma år blir Nelson Mandela president, Sverige tar brons i fotbolls-VM och rökning förbjuds i offentliga lokaler.

    1991

    1991 – Inspira förvärvas av Béla Markovits och Joakim Markovits. Samma år inleds operation Desert Storm i Irak, grungebandet Nirvana får sitt genombrott och den första webbplatsen skapas.

  • 1990

    1990 – Lidingö Servicegrupp och Lidingö Säkerhetsservice börjar arbeta under namnet Inspira. Samma år friges Nelson Mandela och Berlinmuren börjar rivas.

    1986

    1986 – Lidingö Servicegrupp och Lidingö Säkerhetsservice köps upp av CarPark AB/Hexagongruppen. Samma år mördas Olof Palme och Björn och Bennys musikal Chess har världspremiär i London.

    1984

    1984 – AGA säljer ett av sina bolag som senare ändrar namn till Lidingö Servicegrupp AB. Dotterföretaget Lidingö Säkerhetsservice bildas. Samma år introducerar Apple sina datorer och bröderna Herrey vinner schlagerfinalen i Luxemburg.

Bolagsfakta

isotek

Kvalitets- och miljöcertifiering ISO9001 och ISO14001

almega-asf-logo184x70

Inspira är auktoriserad serviceentreprenör

halsodiplomering

Först i branschen med Korpens Hälsodiplomering

svanen

Först i världen med Svanenmärkta städtjänster

stadsmissionen

Som vänföretag till Stadsmissionen stödjer vi den viktiga verksamheten och får kunskap och insikter tillbaka

young-athletes

Genom Inspira Supporting Young Athletes stöttar vi individer och klubbar inom ungdomsidrotten

dot-green-small

Inspirakoncernen ägs av Béla Markovits (51 %) och Joakim Markovits (49 %). Verksamheten drivs i bolagen Inspira AB (556478-2646), och Inspira Utveckling AB (556478-2620)

dot-pink-small

1300 medarbetare bidrar till en omsättning på 450 miljoner kr

dot-blue-small

Erbjuder även nationella städlösningar genom delägarskap i ServiceCompagniet

dot-grey-small

Städar årligen
230 000 000 kvm

Ledning & Styrelse

Inspirakoncernen består av Inspira Utveckling AB (moderbolag) och Inspira AB.

Styrelsen hanterar ägarfrågor, strategisk inriktning, mål och visioner, fastställer affärsplan, budget, övergripande policies, villkor för nyckelpersoner, rutiner för bolagsstyrning. Styrelsen har möten 4 gånger per år.

Företagsledningen har det löpande ansvaret för företagets utveckling, ledning och styrning. Här finns företagets VD och de centrala funktionerna för ekonomi, marknad/kommunikation och rekrytering/utbildning. Den centrala ledningsgruppen har möten varje månad.

Den operativa verksamheten drivs i två affärsområden, Inspira Öst som omfattar Stockholms län och Inspira Väst som omfattar Uppsala, Örebro, Dalarnas, Västmanlands, Södermanlands och Östergötlands län. Affärsområdena har fullt affärsansvar för sina kunder och medarbetare och verkar enligt gemensamma standardiserade arbetssätt som är fastställda i Inspira-Modellen. Inom affärsområdena finns funktioner för försäljning, personal och regioner för utförande av våra tjänster. Med en långsiktig handlingsplan för varje funktion, tillsammans med en tydlig agenda, rapportstruktur och relevanta nyckeltal, säkerställs att affärsområdena drivs och utvecklas enligt den gemensamma affärsplanen och fastställda mål. Affärsområdenas ledningsgrupper har möten en gång varje månad.

Ägare och styrelse

Joakim äger 49 % i moderbolaget Inspira Utveckling AB. Styrelseordförande i Inspira AB samt VD i moderbolaget Inspira Utveckling AB. Tidigare VD i Inspira AB mellan 2004 till 2014. Joakim började på Inspira 1995 och arbetade dessförinnan på Swedbank med IT-produktion.

Joakim Markovits Styrelseordförande & Ägare

Béla äger 51 procent i moderbolaget Inspira Utveckling AB. Béla var VD för Inspira fram till 2001 och har tidigare arbetat bland annat med vagnparksfinansiering och som rektor.

Béla Markovits Ledamot & Ägare

Leif är ledamot i Inspira AB och Senior advisor till ägare och ledning. Leif var styrelseordförande i Inspira AB 2011-2016. Leif har lång erfarenhet av ledning i serviceföretag och varit regionchef på ISS, säkerhetschef på Arlanda flygplats, VD i G4S Cash Solutions. Leif äger även konsultföretaget Safesolution AB.

Leif Svensson Ledamot & Senior Advisor

Företagsledning

Mikael är VD på Inspira AB sedan 2014. Han började på Inspira som operativ chef 2013. Mikael har lång erfarenhet från fastighetsbranschen och ledning som regionchef på Jernhusen, Senior Shopping Center Manager på Unibail-Rodamco, regionchef för Jysk-butikerna och Country Manager för Zone.

Mikael Wallner VD

Per började på Inspira 2016 som operativ chef/försäljningschef för affärsområde Inspira Öst som omfattar vår verksamhet i Stockholmsområdet. Han har lång erfarenhet från städ- och FM branschen i ledande roller. Exempelvis från ISS, Coor och Addici.

Per Karlsson Operativ Chef/Försäljningschef Inspira Öst
Björn Jönsson

Björn är operativ chef för affärsområdet Inspira Väst som omfattar vår verksamhet i Dalarna, Uppsala, Norrtälje, Västmanland, Södermanland, Närke & Östergötland. Björn började 2015 som Regionchef på Inspira. Innan dess har han arbetat som företagsledare inom både detaljhandeln, hotell & restaurang.

Björn Jönsson Operativ Chef Inspira Väst

Samy Khraisat är Chef Tjänsteutveckling på Inspira sedan oktober 2017. Samy har mångårig erfarenhet av kalkyl, prissättning och metodutveckling från bland annat ISS, COOR och Alliance Plus.

Samy Khraisat Chef Tjänsteutveckling

Christina Hjorth är ekonomichef på Inspira sedan oktober 2017. Christina har en bred arbetslivserfarenhet från olika branscher inom ekonomi och redovisning.

Christina Hjorth Ekonomichef

Ledning affärsområde Inspira Öst

Per började på Inspira 2016 som operativ chef/försäljningschef för affärsområde Inspira Öst som omfattar vår verksamhet i Stockholmsområdet. Han har lång erfarenhet från städ- och FM branschen i ledande roller. Exempelvis från ISS, Coor och Addici.

Per Karlsson Operativ Chef/Försäljningschef Inspira Öst

Charlotte är Chef Affärsutveckling för affärsområde Öst. Hon började på Inspira som säljansvarig och blev 2004 Försäljningschef på Inspira med många framgångsrika affärer på sin meritlista.

Charlotte Klärre Chef Affärsutveckling

Aira är personalchef sedan 2015. Har jobbat på Inspira sedan 2000 i olika roller som gruppledare, arbetsledare och regionchef. Före Inspira arbetade hon med lokalvård inom Järfälla kommun som förvärvades av Inspira.

Aira Tapper Personalchef

Tanja är Regionchef. Hon har en lång och bred erfarenhet inom branschen. På Inspira har hon arbetat som både arbetsledare och driftchef. Hon har genomfört många av Inspiras framgångsrika uppstarter och uppdrag. Tanja har arbetat på Inspira sedan 2012.

Tanja Mijajlovic Regionchef

Finn är Regionchef. Inom Inspira har han bl.a. arbetat som platschef och driftchef på Stockholm Globe Arenas. Han har tidigare även varit driftchef på G4S Cash Solutions och han har lång erfarenhet av bemannings- och servicebranschen. Finn har arbetat på Inspira sedan 2011.

Finn Zettersten Regionchef

Gunilla är Regionchef. Hon har en lång och bred erfarenhet inom städbranschen. På Inspira har hon arbetat som både arbetsledare och driftchef. Hon har genomfört många av Inspiras framgångsrika uppstarter och uppdrag. Gunilla har arbetat på Inspira sedan 2002.

Gunilla Wellerfors Regionchef

Ledning affärsområde Inspira Väst

Björn Jönsson

Björn är operativ chef för affärsområdet Inspira Väst som omfattar vår verksamhet i Dalarna, Uppsala, Norrtälje, Västmanland, Södermanland, Närke & Östergötland. Björn började 2015 som Regionchef på Inspira. Innan dess har han arbetat som företagsledare inom både detaljhandeln, hotell & restaurang.

Björn Jönsson Operativ Chef Inspira Väst

Maria är försäljningschef för affärsområde Inspira Väst. Maria har många framgångsrika affärer på sin meritlista. Hon har i många år verkat som försäljningschef på Västmanlands Städ- och Flyttjänst AB som förvärvades av Inspira januari 2016. Maria har arbetat i företaget sedan 1983.

Maria Thörn Försäljningschef

Aira är personalchef sedan 2015. Har jobbat på Inspira sedan 2000 i olika roller som gruppledare, arbetsledare och regionchef. Före Inspira arbetade hon med lokalvård inom Järfälla kommun som förvärvades av Inspira.

Aira Tapper Personalchef

Anneli är regionchef i affärsområdet Inspira Väst. Anneli har en lång och bred erfarenhet i städbranschen. Hon har i många år verkat som Driftchef på Västmanlands Städ- och Flyttjänst AB som förvärvades av Inspira januari 2016. Anneli har arbetat i företaget sedan 1996.

Anneli Ojala Regionchef

Josefine är regionchef i affärsområdet Inspira Väst och ansvarar för regionen Uppsala, Norrtälje och Dalarna. Josefine har en lång och bred erfarenhet i städbranschen. På Inspira har hon arbetat som både städare, gruppledare och arbetsledare. Hon har genomfört många framgångsrika uppstarter och uppdrag. Josefine har arbetat på Inspira sedan 2007.

Josefine Sundström Regionchef

Anette Olsson är regionchef i affärsområdet Inspira Väst. Anette har en lång och bred erfarenhet i städbranschen. Hon har i många år verkat som arbetsledare på Västmanlands Städ- och Flyttjänst AB som förvärvades av Inspira januari 2016. Anette har arbetat i företaget sedan 2011.

Anette Olsson Regionchef

Lotta är regionchef i affärsområdet Inspira Väst. Lotta ansvarar för regionen Östergötland, Närke och Södermanland. Lotta har en lång och bred erfarenhet inom arbetsplatsservice. Hon kommer närmast från Samhall som Affärschef i Östergötland. Lotta har arbetat på Inspira sedan september 2017.

Lotta Kemi Regionchef