Välj din ort

Att attrahera och rekrytera rätt personer

Medarbetaren

Hallå där Lina Westerdahl.

Ha en tydlig kravprofil och en spikad tidsplan. Men låt inte magkänslan ta över och undvik annonsfloskler. Det är några goda råd för att lyckas attrahera rätt personer till företaget.

Alla vet hur viktigt det är med rätt person på rätt plats. Men att hitta den rätta är inte alltid helt enkelt, oavsett bransch och position. Som arbetsgivare gäller det att vara lyhörd, noggrann och – framför allt
– göra ett riktigt bra förarbete.
– Rekryteringsarbetet börjar långt före både annonsering och intervjuer. Mitt råd till alla som ska anställa är att göra en ordentlig kravprofil över hur den person ni söker ska vara. Den profilen ska sedan styra hela rekryteringen, säger Lina Westerdahl, ny rekryterings- och utbildningsansvarig på Inspira. Lina Westerdahl har erfarenhet av rekryteringsarbete, både från bemanningsbranschen och som HR-ansvarig. Vanliga fel som hon har stött på är slarv med just kravprofilen, men även missar i tidsplanen eller att man har för bråttom och hoppar över viktiga steg i urvalsprocessen.
– Med en tydlig tidsplan råder det ingen tvekan om när intervjuer ska hållas, när tjänsten ska vara tillsatt, vilka personer som ska vara inblandade i rekryteringen och vem som ska göra vad. Det låter enkelt men är lätt att missa.

Människor har svaga och starka sidor. Hittar du bara positiva egenskaper hos en kandidat kan det vara en varningssignal.

Hur ser då en vinnande platsannons ut?
– Var specifik och beskriv hård fakta. Självklart ska man sälja in företaget, men försök att inte skönmåla tjänster för mycket utan fråga efter den som faktiskt kan utföra jobbet och beskriv hur du tror att man ska vara som person för att trivas och passa in i företagskulturen. Att hitta rätt person via annons är förstås ett bra sätt. Men glöm inte att även använda dina egna nätverk.
– Duktiga personer känner ofta andra duktiga personer. Leta på rätt ställe och rekrytera internt om möjligheten finns. Det är betydligt mer praktiskt och kostnadseffektivt. Men tänk på att agera professionellt även vid interna förflyttningar, säger Lina Westerdahl. Låt inte heller magkänslan ta över. Ta istället gärna hjälp av testverktyg och kollegor för en objektiv bedömning.
– Fall inte för den som är lik dig själv, har ett perfekt CV eller en vinnande personlighet. När du ringer på referenser är det bra att tänka på att inte bekräfta en positiv bild utan behålla objektiviteten. Människor har svaga och starka sidor. Hittar du bara positiva egenskaper hos en kandidat kan det vara en varningssignal.

Sist men inte minst: Lägg stressen åt sidan. En rekryteringsprocess måste få ta tid.
– Att investera i nya förmågor är ett långsiktigt beslut. Så länge annonsen ligger ute måste du svara när någon ringer eller har frågor. Tänk också på vikten av att återkoppla snabbt, både till den som blir kallad och den som inte är aktuell för tjänsten. Ett professionellt bemötande är alltid viktigt för företagets rykte. Kandidater kan i andra sammanhang vara kunder.

 

Andra inlägg som du kanske gillar

MedarbetarenLäs mer
Tillsammans – Maris ledstjärnaHon är en erfaren ledare som drivs av att arbeta med människor i grupp och gillar att stå i händelsernas centrum. Men när det kommer till ledarstil föredrar Mari Tuveson en position mitt bland alla medarbetare, snarare än framför dem. – Vi rör oss tillsammans mot ny … Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Inspiras affärsområdeschefer i heta stolenUnder 2018 har Inspira gjort en organisations­förändring som innebär att Inspira Öst och Väst ­ersätts av affärsområde 1, 2 och 3. Samtidigt ­ändras rollen operativ chef till ­affärsområdeschef. Här svarar de tre ­affärsområdescheferna på ­frågor om både ­arbete och fritid. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
”Medarbetarna är vår största & viktigaste tillgång”Lotta Kemi är Inspiras nya regionchef för Östergötland, Närke och  Södermanland. Hon har arbetat som ledare och chef i servicebranschen i hela sitt liv – och brinner lite extra för att utveckla och motivera sina medarbetare.. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Anna håller gnistan vid livAnna Erlandsson är en av de medarbetare som har arbetat på Inspira ända sedan företaget bildades. Hon trivs fortfarande utmärkt på jobbet tack vare en flexibel arbetsgivare, ett personligt driv och en meningsfull fritid i skogen. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Företagens ansikte utåtInspira erbjuder ett brett urval av tjänsteområden inom arbetsplatsservice. Vi har besökt en kontorsfastighet där Inspira sköter reception och telefonväxel. Och lite till. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Kompetensutveckling – En bra investeringKompetensutveckling för anställda är en bra investering och avgörande för ett företags överlevnad. Det konstaterar Inspiras personalchefer Aira Tapper och Helene Strömbäck. Båda har lång erfarenhet av att vidareutbilda medarbetare. Läs mer