Välj din ort

Ett hållbart samarbete i ständig utveckling

Kundcase

I mars 2010 gick flyttlasset från Sveavägen till nya fräscha lokaler på Lindhagensgatan och Skandias huvudkontor fick sin nya adress och Inspira fick förtroendet att utföra lokalvården. Några år senare utvecklades samarbetet till att även omfatta Skandias övriga kontor i landet. I och med detta var det naturligt att Servicecompagniet tog över avtalet för att samordna och utveckla uppdraget över hela landet. Inspira är en av delägarna till Servicecompagniet och har fortsatt utföra lokalvården på huvudkontoret flera andra lokalkontor.

Förnyat förtroende i fyra år
I januari 2020 förlängdes avtalet med fyra nya år. Avtalet avser en rikstäckande helhetslösning gällande lokalvård och kringtjänster till Skandias huvudkontor, fyra storkontor samt besöks- och rådgivningskontor. Totalt cirka 45 kontor från Luleå i norr till Malmö i söder.

Helhetslösningen omfattar daglig städning, storstädning, golvunderhåll, fönsterputs och skötsel av kaffemaskiner. För Skandia medför lösningen ett långsiktigt och hållbart underhåll av lokalerna samt bättre totalekonomi för lokalvården. Helhetsansvaret för lösningen bidrar även till effektiv och optimal planering av lokalvårdens utförande. Det innebär att de flesta tjänsterna kan utföras av ordinarie personal som dagligen bemannar uppdragen. Det bidrar till större engagemang och ökad ansvarskänsla.

Hållbarhet och ständig utveckling
Samarbetet med Skandia har alltid präglats av en gemensam vilja att utveckla hållbara och innovativa lokalvårdslösningar. Många förbättringar har genomförts sedan starten 2010. Ultrarent-vatten har införts vilket medfört kraftig reducering av rengöringskemikalier. Översyn av sophanteringen i kontorslokalerna har resulterat i färre sopkärl, mindre avfall och minskad miljöpåverkan. Utvecklingsarbetet stannar aldrig av inför den nya avtalsperioden planeras framtida förbättringar för att på bästa sätt möta Skandias lokalvårdsbehov.

Martin Wild är Facility Manager och ansvarig för all arbetsplatsservice inom Skandia. Han beskriver det som han uppfattar är utmärkande för samarbetet:
– I branschen pratas det mycket om Vested och andra avancerade affärsmodeller som har i syfte att skapa långsiktiga affärsrelationer och ”win-win” där båda parter är engagerade i varandras framgång. Affärsmodeller i all ära, men jag tycker faktiskt att det är precis så vårt samarbete har fungerat hela tiden, säger Martin.

– Vi är på samma sida även om vi givetvis är i ett beställare- och leverantörsförhållande. Vi ser utmaningarna från samma perspektiv och det är avgörande för att skapa förtroende, engagemang och framgång i samarbetet där även ”mjuka värden” är viktiga, fortsätter Martin.

– På Skandia är det viktigt att våra egna medarbetare trivs och vi är självklart även måna om att våra leverantörer tar god hand om sin personal. Att de mår bra, har schyssta arbetsvillkor och att det finns en bra ledning samt att personalen har möjlighet att utvecklas i sina yrkesroller. Det här ser vi att medarbetarna som arbetar med uppdraget har. Våra ledord inom Skandia är Långsiktighet, Transparens och Hållbarhet. Dessa tre ledord är helt i linje med det samarbete vi har tillsammans med ServiceCompagniet, säger Martin.

– Det är med stolthet jag tar emot gäster till vår fina fastighet. Vi har ett stort antal besökare här varje dag och många företag kommer hit på studiebesök för att se olika lösningar i fastigheten. Vi får alltid beröm för materialval, möbler, planlösning, vår fantastiska ljusgård och inte minst för att det är så rent och fräscht. Lokalerna känns fortfarande som nya trots att det gått nästan tio år sedan inflyttning, avslutar Martin.

Medarbetare som trivs gör ett bättre jobb
Uppdraget för Skandia utförs av medarbetare från Servicecompagniets medlemsföretag runt om i landet. Det som varit avgörande för att samarbetet blivit så framgångsrikt är att Skandia visar stor uppskattning till lokalvårdarna och att samarbetet med arbetsledningen fungerar så bra. Det skapar en stark teamkänsla där alla arbetar tillsammans för att leverera service i världsklass.

På bilden ser vi några av Inspiras skickliga medarbetare från teamet på Skandias huvudkontor på Lindhagensgatan.  Högst upp på bilden Anna Vidojevic, från vänster, Branislav Milovanovic och Cezar Pena Acevedo. Längst ner sitter Wangwatklang Netnarin Nett.

Säkerhet, dialog och koll på läget
Skandias reception på huvudkontoret kan liknas vid en sambandscentral. Här passerar dagligen tusentals personer och säkerhetsnivån är hög. Inspiras team inleder ofta dagen med en avstämning med Lasse Andersson som är receptionsansvarig och det väktarteam som ansvarar för säkerheten i fastigheten. Den korta dagliga avstämningen ger Inspiras arbetsledare Branka Maksimovic en överblick av läget för dagen. Det kan vara något oväntat som uppstått och som kräver omdisponering av personal eller något kan ha tappats, spillts ut eller gått sönder som kräver en åtgärd.

– En nära samverkan med städpersonalen är viktigt, säger Lasse. Ofta är det någon i städteamet som uppmärksammar vad som behöver åtgärdas. Det kan vara en kran som droppar, en lampa som gått sönder eller en dörr som står öppen.

Branislav Milovanovic som ansvarar för att hålla receptionen ren och representativ under dagen, oavsett väderlek och hur många personer som passerar varje dag.

Det är detaljerna som avgör
Jonas Engström är drift- och servicechef på Skandias huvudkontor och Inspiras kontaktperson för den dagliga verksamheten. Branka Maksimovic följer tillsammans med Jonas Engström upp kvaliteten, hanterar ärenden och håller varandra uppdaterade om förändringar i verksamheten. Strukturerad uppföljning görs genom månatliga kvalitetskontroller. Resultatet registreras digitalt tillsammans med förbättringsförslag. Det här ger en tydlig överblick av städkvaliteten och även underlag för analys och utveckling.

På bilden Jonas Engström och Branka Maksimovic under en kvalitetskontroll. Noggrannhet är viktigt. Det är detaljerna som avgör.

Ett starkt och engagerat ledarteam
Gunilla Wellerfors är regionchef på Inspira och har det övergripande ansvaret för uppdraget i Stockholm. Gunilla och Branka är ett sammansvetsat team och har arbetat ihop sedan uppdraget för Skandia startade. Då var Gunilla arbetsledare och Branka lokalvårdare. Idag snart tio år senare arbetar detta ”superteam” fortfarande tillsammans i sina nya roller med uppdraget för Skandia.

Branka beskriver det som utmärker samarbetet med Skandia och de viktigaste framgångsfaktorerna för ett väl fungerande team:

– Först och främst är det viktigt att skapa arbetsglädje och att visa våra duktiga medarbetare tillit och respekt. De utför varje dag ett fantastiskt fint arbete. Som ledare är jag tydlig och noggrann med att våra rutiner ska följas. Medarbetarna har tydliga ansvarsområden och jag finns alltid tillgänglig för att stötta när det behövs. Vissa dagar behöver gruppen eller en enskild medarbetare lite extra motivation och då fyller jag en viktig funktion, säger Branka.

– Jag försöker alltid återkoppla och agera snabbt oavsett om frågan kommer från en medarbetare eller kund. Jag trivs väldigt bra att arbeta med Skandia, vi har en öppen och fin samverkan och det är alltid trevligt att komma hit. Det är en väldigt positiv atmosfär i fastigheten och vi är såklart medvetna om att vi är en viktig del i att detta ska bestå, avslutar Branka.


Andra inlägg som du kanske gillar

KundcaseLäs mer
Tre har skapat framtidens arbetsplatsSedan starten år 2000 har telekomföretaget Tre växt med en enorm hastighet och är idag pionjärer inom 3G- och 4G-teknik samt mobila tjänster. Under 2018 flyttade huvudkontoret in i en ny fastighet som har optimerats för företagets värderingar och framtida expansion. … Läs mer
KundcaseLäs mer
Välgörenhet lyfte garderobsuppdragetStockholm Live driver Nordens mest besökta  arenor och Inspira har under flera år ansvaret för lokalvården på Ericsson Globe, Hovet, Annexet och Tele2 Arena. Sedan 2018 har Inspira även tagit över garderobsuppdraget på arenorna, tack vare utvecklandet av en modern l … Läs mer
KundcaseLäs mer
Rehabilitering i världsklassDe utvecklar och driver medicinsk rehabilitering för personer med ryggmärgsskador, ortopediska skador, stroke, multipel skleros och allmän neurologi. Rehab Station Stockholm består av 300 medarbetare som tillsammans arbetar för att ge sina patienter rätt till ett bra liv. Läs mer
KundcaseLäs mer
DeLaval servar en miljon bönderSvenska DeLaval grundades 1883 och är idag en fullserviceleverantör till mjölkbönder och matproducenter världen över. Företagets huvud­kontor ligger i Tumba där även en av företagets fabriker och en testgård ligger. Inspira ansvarar för den ­komplexa städningen som … Läs mer
KundcaseLäs mer
Svanenmärkta städtjänster skapar trivsel på Com Hems huvudkontorPå Com Hems nya huvudkontor i centrala Stockholm har 720 av företagets medarbetare sin hemvist. Att lokalerna är rena och fräscha är inte bara viktigt för medarbetarnas hälsa, utan det bidrar även till ett positivt helhetsintryck hos externa besökare. ServiceCompagn … Läs mer
KundcaseLäs mer
Fokus på första intrycketMed 18 byggvaruhus i Sverige och 150 000 unika artiklar har BAUHAUS blivit en av branschens välkända giganter. Men visste du att rena och fräscha varuhus är en del av framgångskonceptet? Eftersom kundens första intryck sätts i främsta rummet, har städningen blivit e … Läs mer
KundcaseLäs mer
Sveriges största museianläggningNaturhistoriska riksmuseet i Stockholm är Sveriges största museianläggning som besöks av ett par tusen personer varje dag. Att ansvara för museets lokaler med sina unika samlingar är ett flerdimensionellt uppdrag som ställer högra krav på Inspira. Läs mer
KundcaseLäs mer
Två varv runt jorden – varje dygnDet kollektiva resandet i Östergötland ökar. Bara det senaste året har östgötarna gjort nästan 30 miljoner resor med Östgötatrafiken. Sedan några månader tillbaka är det Inspira som ansvarar för underhåll och tillsyn av Östgötatrafikens samtliga hållplatser. Läs mer