Välj din ort

Förebygg belastnings­skador med rätt träning

Trendspaning

Oavsett om du har ett stillasittande eller mer rörligt ­arbete, kan det finnas risk för att du utsätts för ensidig belastning. Legitimerade naprapaten ­Robin Anzengruber svarar på frågor om belastningsskador och tipsar om hur du förebygger dem.

Robin Anzengruber har drivit sin mottagning Resultat Naprapat under fyra år och arbetar till stor del med arbetsrelaterade belastningsskador.

Vad beror belastningsskador på?
– Att man har överbelastat vissa delar av kroppen. Kontorister och receptionister tvingar exempelvis vissa muskler att jobba statiskt under lång tid. Det kan leda till problem med bröstrygg och ländrygg samt spänningar i axlar och nacke. Städare som står upp mycket på jobbet får ofta problem med vaderna. Utför man dessutom rörelser framför kroppen hela arbetspasset, som exempelvis städare och telefonister/receptionister gör, kan det ge besvär i bröstrygg och ländrygg samt nacke och axlar.

Hur förebygger man belastningsskador?
– Genom att träna upp de muskler som inte aktiveras på arbetet. Både städare och de som sitter mycket framför datorn är ofta starka på kroppens framsida. Då är det särskilt viktigt att träna upp baksidan, framförallt axlarnas baksida eftersom det på sikt förbättrar hållningen.

Har du några generella tips som minskar risken för belastningsskador?
– De som sitter ned mycket kan med fördel variera sin arbetsställning genom att stå upp ibland och byta ut kontorsstolen mot exempelvis en pilatesboll viss del av tiden. Lite enkel pausgympa någon minut då och då är också välgörande, liksom en rask promenad på lunchrasten för att syresätta musklerna, få frisk luft och ny energi. Efter arbetet bör de allra flesta ägna sig åt fysisk aktivitet någon timme per dag och då gärna träna andra muskler än de som utsätts för belastning under arbetstid.


Gummibandsrodd – stärker upp musklerna mellan skulderbladen och förbättrar hållningen. Fäst gummi­bandet i ansiktshöjd. Stå med hopsjunken hållning med axlarna framåt, för att sedan med en kontrollerad rörelse dra bak skulderbladen till en ”stolt” hållning. Följ upp rörelsen med att dra bak armarna och knip ihop skulderbladen i slutläget. Håll emot på tillbaka­vägen. Upprepa 15 gånger. Övningen kan även ut-
föras utan gummiband.

Andra inlägg som du kanske gillar

TrendspaningLäs mer
Hälsa på jobbetI en tid då sjukfrånvaro på arbetsplatser tenderar att öka på många håll, prioriteras arbetstagares hälsa allt högre. I en tvådelad artikel kommer vi inledningsvis belysa vad som vanligtvis orsakar ohälsa hos arbetstagare, hur det påverkar företagen och hur arbetsgi … Läs mer
TrendspaningLäs mer
Här är framtidens huvudkontorI februari 2018 flyttade Inspira sin bas till Solna. Det nya huvudkontoret speglar företagets varumärke och är designat utifrån ett aktivitetsbaserat arbetssätt som främjar rättvisa, omväxling och kreativitet. Dessutom finns de rätta förutsättningarna att visa upp f … Läs mer
TrendspaningLäs mer
Framtidens arbetsplats del 3Så påverkas vi av nya kontorslösningar Nu är vi framme vid tredje delen i vår artikelserie om hur dagens arbetsplatser förändras – och hur de kommer att se ut och fungera framöver. Denna gång har vi fokus på effekterna av de nya, mer flexibla kontoren. Läs mer
TrendspaningLäs mer
Framtidens arbetsplats del 2Microsoft är pionjärer när det handlar om så kallade aktivitetsbaserade arbetsplatser. I del två av vår artikelserie gör vi ett besök på deras Sverigekontor i Akalla, där nytänkandet har gjort medarbetarna både mer produktiva och nöjda med sin arbetsplats. Läs mer
TrendspaningLäs mer
Framtidens arbetsplatsArbetslivet genomgår en stor förändring just nu, när digitaliseringen gör att vi tar ett definitivt steg bort från industrialismens seglivade era. Men vad händer med arbetsplatserna i denna förändring? Vilka nya krav dyker upp? Hur påverkas medarbetarna? Hur förändr … Läs mer
TrendspaningLäs mer
Välkommen robot!Städrobotarna har mognat och blivit konkurrenskraftiga alternativ till traditionell, manuell städning. En robot frigör tid för städpersonalen, som därmed kan ägna sig åt mer kvalificerade uppgifter – resultatet blir en bättre städleverans! Läs mer
TrendspaningLäs mer
Design för hjärnanAtt vi påverkas av vår omgivning är ingen nyhet. Men varför, och vad sker i hjärnan när vi befinner oss i olika miljöer? Nu har en hjärnforskare och en inredningsdesigner tillsammans studerat detta. Läs mer
TrendspaningLäs mer
UppkopplatInternet of Things – prylar som är uppkopplade och sammankopplade – är en viktig del av den stora digitalisering som pågår på bred front i samhället just nu. Läs mer