Välj din ort

”Ge dina medarbetare förtroende – då utvecklas företaget”

Medarbetaren

Trots att Inspira i dag har 1 300 medarbetare är det entreprenörsdrivna och kundnära perspektivet lika viktigt som när Béla och Joakim Markovits (ja, det är far och son) tog över företaget i början av 90-talet.

Från svabbar till städrobotar, från renodlad städfirma till fullfjädrad leverantör av arbetsplatsservice. Mycket har hänt på de 25 år som Béla och Joakim Markovits varit ägare till Inspira. Med så många år som entreprenörer har de sett trender komma och gå. Det har funnits tillfällen då de har varit tvungna att ta ställning till om det är läge att gasa eller bromsa. Men en röd tråd har varit förnyelse och framåtblickande.
– Vi har alltid arbetat enligt en tydlig värdegrund och plan, samtidigt har vi haft tentaklerna ute och vågat fånga möjligheter som dykt upp. Det är kanske det som kännetecknar en entreprenör, säger Béla Markovits. När de blickar framåt och siar om branschens framtid målar de upp en fortsatt teknikutveckling med effektivare maskiner, fler robotar och Internet of Things, men framförallt utvecklad förmåga och kompetens att stärka kundrelationerna.
– Oavsett vilken bransch man verkar i är nyckeln till framgång att förstå kundens behov och kunna bidra till att lösa deras problem, säger Joakim Markovits.

Visst kommer det alltid att finnas utrymme för mindre, mer renodlade, städföretag. Men de som vill växa över en viss nivå måste bredda sig och samordna fler tjänster samt skapa mervärde för kunden. Kunderna ska kunna fokusera på sin egen verksamhet.
– Förväntningarna från brukarna i en lokal ökar hela tiden och framtidens arbetsplats kommer att se annorlunda ut. Det påverkar behovet av arbets-platsservice. Genom att ta ett större helhetsansvar ska vi bidra till att stärka upplevelsen i kundens lokaler, säger Joakim Markovits och fortsätter:
– Istället för att se det som att vi enbart utför en tjänst är vår ambition att bidra till ökad arbetsglädje på ett kontor eller ökad köplust i en butik. I en skola bidrar vi till att eleverna känner ökad läslust. Det är så vi tänker när vi utför vårt arbete och det gör stor skillnad.

Hållbarhet är ett annat viktigt område för att kunna attrahera kunder och skickliga medarbetare. Behovet kan variera för olika branscher, men ansvarstagande och långsiktighet är lika för alla. – Hållbarhet är en av hörnstenarna i vår värdegrund. För Inspira handlar det bland annat om att ta ett socialt ansvar och att värna om vår miljö. Vi var exempelvis först i världen med att erbjuda Svanenmärkta städtjänster. Men hållbarhet handlar om mycket mer än så, menar Joakim Markovits.
– Vi vill vara ett tryggt och stabilt företag för kunder och medarbetare. Därför ska vi ha en stark ekonomi. Grunden för ett företags framgång är att medarbetarna mår bra och har rätt förutsättningar, därför värnar vi om vår arbetsmiljö. Vi söker ständigt nya vägar att utveckla vårt hållbarhetsarbete. Det ligger djupt rotat i vår företagskultur.

När béla markovits köpte Inspira var de knappt hundra anställda. I dag har Inspira 1 300 medarbetare.
– Då var det nästan uteslutande offentliga uppdrag som gällde. Vi blev duktiga på anbudsförfarandet och vann många affärer inom kommun och landsting. När Joakim kom in i företaget breddade vi oss och vann flera affärer inom det privata näringslivet samtidigt som vi även blev ISO-certifierade, berättar Béla Markovits. Numera har Inspira, efter ett antal förvärv, kunder från Mora i norr till Södertälje i syd och Örebro i öst. Som delägare i det samägda företaget Servicecompagniet erbjuder de service över hela Sverige. När Inspira köpte Västmanlands städ- och flyttjänst för ett år sedan var det ett viktigt steg i att öka den geografiska spridningen och förstärka företagets erbjudande. Men, trots att Inspira nu är det näst största privatägda företaget inom arbetsplatsservice i landet, är det som en lokalt förankrad, kundnära entreprenör de vill verka.
– Vi vill inte bli ett storbolag som drivs från Stockholm. Vi kommer fortsätta att utvecklas lokalt på de orter där vi finns, nära kunder och medarbetare. Målet är att alltid leverera våra tjänster i världsklass och vara det bästa alternativet för både medarbetare och kunder, säger Joakim Markovits.

Att både far och son är entreprenörer som brinner för det de gör råder det ingen tvekan om. Båda gillar att ha projekt på gång och ser möjligheter där andra inte gör. Men det är minst lika viktigt att ha uthållighet och faktiskt genomföra sina idéer, menar Joakim.
– En entreprenör måste både se möjligheter och kunna ta motgångar. Och aldrig glömma att det viktigaste i företaget är medarbetarna. Ge dem rätt förutsättningar och förtroende då utvecklas företaget. Béla fyller i:
– Det är viktigt att känna tillfredsställelse i att bygga och hitta nya former samtidigt som man vågar ta kalkylerade risker.

 

Andra inlägg som du kanske gillar

MedarbetarenLäs mer
Tillsammans – Maris ledstjärnaHon är en erfaren ledare som drivs av att arbeta med människor i grupp och gillar att stå i händelsernas centrum. Men när det kommer till ledarstil föredrar Mari Tuveson en position mitt bland alla medarbetare, snarare än framför dem. – Vi rör oss tillsammans mot ny … Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Inspiras affärsområdeschefer i heta stolenUnder 2018 har Inspira gjort en organisations­förändring som innebär att Inspira Öst och Väst ­ersätts av affärsområde 1, 2 och 3. Samtidigt ­ändras rollen operativ chef till ­affärsområdeschef. Här svarar de tre ­affärsområdescheferna på ­frågor om både ­arbete och fritid. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
”Medarbetarna är vår största & viktigaste tillgång”Lotta Kemi är Inspiras nya regionchef för Östergötland, Närke och  Södermanland. Hon har arbetat som ledare och chef i servicebranschen i hela sitt liv – och brinner lite extra för att utveckla och motivera sina medarbetare.. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Anna håller gnistan vid livAnna Erlandsson är en av de medarbetare som har arbetat på Inspira ända sedan företaget bildades. Hon trivs fortfarande utmärkt på jobbet tack vare en flexibel arbetsgivare, ett personligt driv och en meningsfull fritid i skogen. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Företagens ansikte utåtInspira erbjuder ett brett urval av tjänsteområden inom arbetsplatsservice. Vi har besökt en kontorsfastighet där Inspira sköter reception och telefonväxel. Och lite till. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Kompetensutveckling – En bra investeringKompetensutveckling för anställda är en bra investering och avgörande för ett företags överlevnad. Det konstaterar Inspiras personalchefer Aira Tapper och Helene Strömbäck. Båda har lång erfarenhet av att vidareutbilda medarbetare. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Att attrahera och rekrytera rätt personerHallå där Lina Westerdahl. Ha en tydlig kravprofil och en spikad tidsplan. Men låt inte magkänslan ta över och undvik annonsfloskler. Det är några goda råd för att lyckas attrahera rätt personer till företaget. Läs mer