Välj din ort

Gott kaffe

En framgångsfaktor på jobbet

Trendspaning

Inom Inspiras tjänsteområde Mat & Dryck utgör kaffe och kaffemaskiner en av grundpelarna. Här gör vi en fördjupning i kaffe och förklarar varför den folkkära drycken är en av de viktigaste komponenterna på en arbetsplats.

Har du någonsin varit riktigt sugen på en kopp nybryggt kaffe på jobbet, bara för att ögonblicket senare upptäcka att kaffemaskinen är trasig eller har slut på kaffe? Högst sannolikt gick du inte visslande därifrån och fortsatte jobba med bibehållen entusiasm.
– Vi hävdar att gott kaffe och fungerande kaffemaskiner är en avgörande komponent för en positiv arbetsplatsupplevelse, säger Samy Khraisat, chef för tjänsteutveckling på Inspira.

”Gott kaffe och fungerande kaffemaskiner är en avgörande komponent för en positiv arbetsplatsupplevelse.”

Inspira erbjuder sina kunder kvalitativa kaffelösningar som består av ett brett utbud av kaffemaskiner och kaffebönor. Inspira sköter allt från inköp till installation av kaffemaskinerna och servicepersonalen ser till att kaffemaskinerna fylls på och fungerar som de ska. Det finns många fördelar med att involvera kaffemaskiner och kaffe i en helhetslösning som även innefattar lokalvård, receptionsbemanning och intern service.

– Kunden dricker godare kaffe och får en enklare vardag med bättre daglig service, samordnad uppföljning och utveckling – utan att tumma på kvaliteten, fortsätter Samy Khraisat.
För inköp av kaffemaskiner och kaffeprodukter har Inspira skapat ett nära partnerskap med några av de bästa aktörerna i dryckesbranschen. Partnerskapet innebär mer än att enbart köpa in produkter och tjänster, då båda parter bidrar med kunskap och erfarenhet som formar attraktiva kunderbjudanden. Inspiras största partner inom drycker är Selecta. Det är en mycket kompetent aktör med nationell täckning som delar Inspiras värderingar om kundnöjdhet, hållbarhet och förnyelse. Andreas Bladh är konceptansvarig varma drycker på Selecta och han menar precis som Samy Khraisat att kaffet spelar en central roll på arbetsplatsen.
– Kaffe på jobbet har ungefär samma funktion som olja i en motor; utan kaffe hackar maskineriet. Idag är miljön runt kaffemaskinen också en av få platser på jobbet där vi spontant möter kollegor och kan ut byta idéer, eller bara prata om ditt och datt. Kaffet spelar en central roll på arbetsplatsen, säger han.

”Det som skiljer agnarna från vetet är vilken kunskap leverantören har om smak och utbud samt hur maskinerna servas när de är i drift.”

I sverige dricker vi i snitt mer än tre koppar kaffe per person och dag. Det gör oss till en av de största kaffekonsumenterna i världen räknat per capita – och många avnjuter en stor del av sin dagliga kaffe dos på jobbet. Om vi backar bandet några årtionden var kaffet på jobbet ingen höjdare, eftersom dåtidens kaffeautomater fungerade som en slags värmeförvaring av bryggt kaffe. Idag är det annorlunda.
– Det som avgör hur gott kaffet blir vid bryggningen är en mix av vattnets kvalitet och temperatur samt kaffets malningsgrad och dosering. När alla parametrar står rätt smakar kaffet perfekt. Detta kan dagens kaffemaskiner åstadkomma varje gång, oavsett fabrikat, under förutsättning att maskinerna servas på rätt sätt. Uppfattningen att så kallat ”automatkaffe” inte smakar gott är mestadels en kvarleva från förr, men också en följd av att många har bryggkaffet hemma som smakreferens, menar Andreas Staedler, smakexpert på Selecta.

Dagens kaffemaskiner har inte enbart utvecklats med förfinad malnings- och bryggnings teknik, de har också försetts med olika digitala finesser. Högupplösta touchskärmar som kan visa rörlig media blir allt vanligare liksom möjlighet till uppkoppling där kunderna själva kan styra vad som visas på skärmarna. I en tid då de moderna kaffemaskinerna brygger riktigt gott kaffe, blir kompletterande värden allt viktigare hos leverantörerna. Selectas så kallade Coffee Masters har gått en avancerad utbildning inom smak och genomför kaffeprovningar tillsammans med Inspira och deras kunder.
– Det som skiljer agnarna från vetet är vilken kunskap leverantören har om smak och utbud samt hur maskinerna servas när de är i drift. Dessa faktorer lägger grunden till att kaffet som kommer ur maskinerna smakar som det ska. Våra internutbildningar, som även vissa av Inspiras medarbetare deltar i, gör att både kaffet och vi som arbetar med kaffe håller en hög nivå. Inspira jobbar mycket professionellt mot oss som leverantör. De ser väldigt seriöst på sitt kaffeerbjudande och deras medarbetare är väl insatta i vårt sortiment, säger Andreas Staedler.

Eftersom kaffe syresätter stora delar av Selectas verksamhet, är en av företagets hjärte frågor att ge något tillbaka till de kaffeodlande länderna. När Selectas kunder köper kaffe av märkena miofino och Pelican Rouge, går en krona per kilo sålt kaffe till utvecklingsfonden Selecta Coffee Fund. Målsättningen med fonden är att stödja och hjälpa människor som arbetar på olika kaffeplantager i Rwanda, med särskilt fokus på barn och utbildning samt vatten och sanitet.
– Rwanda är ett av världens i särklass fattigaste länder där många livnär sig på att odla kaffe. Selecta Coffee Fund ökar chanserna för att Rwanda även i framtiden kommer att kunna fortsätta odla kaffe. Förutom att förbättra själva odlingarna har vi även byggt en ny förskola, renoverat toaletterna på en skola samt byggt ett särskilt menstruationsrum på en skola vilket ger flickorna bättre möjlighet att sköta sin hygien på skoltid, berättar Andreas Bladh.
Genom Selecta Coffee Fund har Selecta även kunnat skänka 500 kor till de mest behövande kaffe odlarna i området Nyamagabe i Rwanda. Kor är en statussymbol i landet och ger gödsel till skördarna samt mjölk att dricka. Människorna slipper därmed dricka smutsigt flodvatten och får samtidigt i sig livsviktiga näringsämnen. Selecta har med fondens hjälp även kunnat anställa en veterinär som utbildar kornas ägare i djurhållning.

Om Andreas Bladh och Andreas Staedler får utse ett favoritkaffe är det just en sort från Rwanda som valet faller på, nämligen miofino Rwanda Blend. Det kaffet har de själva varit med och tagit fram, efter att Selectas kunder har intresserat sig för Selecta Coffee Fund och efterfrågat ett kaffe från Rwanda.
– Ett mellanmörkt kaffe med en härlig syrlighet och lite fruktighet. Kaffet består till 40 procent av kaffebönor från Rwanda och till 60 procent av kaffebönor från Brasilien och Peru. Kaffet gör gott på dubbla plan, dels tack vare den fantastiska smaken men också för att en krona per sålt kilo går till  Selecta Coffee Fund, säger Andreas Bladh.

”Våra internutbildningar, som även vissa av Inspiras medarbetare deltar i, gör att både kaffet och vi som arbetar med kaffe håller en hög nivå”

Andra inlägg som du kanske gillar

TrendspaningLäs mer
Här är framtidens huvudkontorI februari 2018 flyttade Inspira sin bas till Solna. Det nya huvudkontoret speglar företagets varumärke och är designat utifrån ett aktivitetsbaserat arbetssätt som främjar rättvisa, omväxling och kreativitet. Dessutom finns de rätta förutsättningarna att visa upp f … Läs mer
TrendspaningLäs mer
Förebygg belastnings­skador med rätt träningOavsett om du har ett stillasittande eller mer rörligt ­arbete, kan det finnas risk för att du utsätts för ensidig belastning. Legitimerade naprapaten ­Robin Anzengruber svarar på frågor om belastningsskador och tipsar om hur du förebygger dem. Läs mer
TrendspaningLäs mer
Hälsa på jobbetI en tid då sjukfrånvaro på arbetsplatser tenderar att öka på många håll, prioriteras arbetstagares hälsa allt högre. I en tvådelad artikel kommer vi inledningsvis belysa vad som vanligtvis orsakar ohälsa hos arbetstagare, hur det påverkar företagen och hur arbetsgi … Läs mer
TrendspaningLäs mer
Framtidens arbetsplats del 3Så påverkas vi av nya kontorslösningar Nu är vi framme vid tredje delen i vår artikelserie om hur dagens arbetsplatser förändras – och hur de kommer att se ut och fungera framöver. Denna gång har vi fokus på effekterna av de nya, mer flexibla kontoren. Läs mer
TrendspaningLäs mer
Framtidens arbetsplats del 2Microsoft är pionjärer när det handlar om så kallade aktivitetsbaserade arbetsplatser. I del två av vår artikelserie gör vi ett besök på deras Sverigekontor i Akalla, där nytänkandet har gjort medarbetarna både mer produktiva och nöjda med sin arbetsplats. Läs mer
TrendspaningLäs mer
Framtidens arbetsplatsArbetslivet genomgår en stor förändring just nu, när digitaliseringen gör att vi tar ett definitivt steg bort från industrialismens seglivade era. Men vad händer med arbetsplatserna i denna förändring? Vilka nya krav dyker upp? Hur påverkas medarbetarna? Hur förändr … Läs mer
TrendspaningLäs mer
Välkommen robot!Städrobotarna har mognat och blivit konkurrenskraftiga alternativ till traditionell, manuell städning. En robot frigör tid för städpersonalen, som därmed kan ägna sig åt mer kvalificerade uppgifter – resultatet blir en bättre städleverans! Läs mer
TrendspaningLäs mer
Design för hjärnanAtt vi påverkas av vår omgivning är ingen nyhet. Men varför, och vad sker i hjärnan när vi befinner oss i olika miljöer? Nu har en hjärnforskare och en inredningsdesigner tillsammans studerat detta. Läs mer