Välj din ort

Hallå där Anneli Ojala & Maria Thörn

Medarbetaren

Annelie Ojala

I år var det 20-årsjubileum för dig på Västmanlands Städ&Flyttjänst VSF – vad är det bästa med jobbet?
– Det är väldigt varierande, hela tiden kommer nya utmaningar som jag måste ta mig an – och jag gillar verkligen att lösa problem! Dessutom stimulerar det mig att arbeta med människor och ge service – vilket är grunden i mitt arbete.

Berätta vad som präglar din arbetsplats!
– Man ser alla och vill alla väl. Vi har låg sjukfrånvaro och ingen hög personalomsättning; börjar man här så blir man kvar. Kanske lockar man till och med hit sina familjemedlemmar, som jag har gjort: mina båda döttrar arbetar med administration här.

Jag gillar verkligen att lösa problem!

Vad hade du gjort innan du började här?
– Jag flyttade till Sverige från Finland 1983 och hade en ekonomiutbildning i botten. Här i Sverige har jag bland annat jobbat på Swedbank och Systembolaget.

Vad innebär din roll som regionchef?
– Jag är ansvarig för helheten i min region som omfattar Västerås, Sala och Enköping. Det innebär budgetarbete, resultat- och kvalitetsuppföljning, coachning och stöttning av min personal, merförsäljning med mera. Men grunden för att vi ska lyckas nå våra mål är givetvis att vi har nöjda kunder och medarbetare. Så det arbetar jag mycket med, och jag har nio duktiga arbetsledare som hjälper mig med att få allt att fungera.

Vad ser du fram emot när ni nu har blivit en del av Inspira?
– Det är självklart väldigt spännande och jag ser fram emot att få vara en del av den fortsatta utvecklingen. Det blir ett mycket intressant 2016.

MariaThörn

Du har jobbat på Västmanlands Städ&Flyttjänst VSF i 33 år hittills
– du har inte varit sugen på att göra något annat?
– Jo, det är klart att jag har funderat på andra alternativ och att det har kommit förfrågningar då och då. Men det har alltid fallit på att ”det andra” inte har verkat vara lika roligt som att vara kvar här!

Vad gör ditt jobb så bra?
– Att hela tiden möta människor, att vara på resande fot, det höga tempot… Och så den här stämningen, det familjära som har präglat företaget hela tiden.

Här finns hjärta, stolthet och trohet.

Hur märks det familjära i praktiken?
– Företaget genomsyras av hjärta, stolthet och trohet. Sånt som karaktäriserar en bra familj också.

Vad innebär din roll som försäljningschef?
– Jag ansvarar för befintliga och nya kunder. Jag lägger mycket tid på att hålla bra relationer med befintliga kunder, det är något som alltid har varit viktigt för oss – och som säkert är en anledning till att det har gått så bra.

stannar länge i företaget – både medarbetare och kunder?
– Ja, vi har ovanligt låg personalomsättning. Vilket helt enkelt beror på att våra medarbetare trivs så bra. Det blir förstås en konkurrensfördel, eftersom kunderna uppskattar att det inte kommer nya personer för att utföra tjänsterna. När det gäller kunder så har vi faktiskt en som har hängt med sedan starten 1965, nämligen ABB – det är vi väldigt stolta och glada över!

Vad ser du fram emot när ni nu har blivit en del av Inspira?
– Jag tror att vi kommer att kunna ha ett mycket givande utbyte, där vi inspireras och lär av varandras styrkor och svagheter. Tillsammans kommer vi att bli ett bättre företag, det är jag helt övertygad om.

Andra inlägg som du kanske gillar

MedarbetarenLäs mer
Tillsammans – Maris ledstjärnaHon är en erfaren ledare som drivs av att arbeta med människor i grupp och gillar att stå i händelsernas centrum. Men när det kommer till ledarstil föredrar Mari Tuveson en position mitt bland alla medarbetare, snarare än framför dem. – Vi rör oss tillsammans mot ny … Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Inspiras affärsområdeschefer i heta stolenUnder 2018 har Inspira gjort en organisations­förändring som innebär att Inspira Öst och Väst ­ersätts av affärsområde 1, 2 och 3. Samtidigt ­ändras rollen operativ chef till ­affärsområdeschef. Här svarar de tre ­affärsområdescheferna på ­frågor om både ­arbete och fritid. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
”Medarbetarna är vår största & viktigaste tillgång”Lotta Kemi är Inspiras nya regionchef för Östergötland, Närke och  Södermanland. Hon har arbetat som ledare och chef i servicebranschen i hela sitt liv – och brinner lite extra för att utveckla och motivera sina medarbetare.. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Anna håller gnistan vid livAnna Erlandsson är en av de medarbetare som har arbetat på Inspira ända sedan företaget bildades. Hon trivs fortfarande utmärkt på jobbet tack vare en flexibel arbetsgivare, ett personligt driv och en meningsfull fritid i skogen. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Företagens ansikte utåtInspira erbjuder ett brett urval av tjänsteområden inom arbetsplatsservice. Vi har besökt en kontorsfastighet där Inspira sköter reception och telefonväxel. Och lite till. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Kompetensutveckling – En bra investeringKompetensutveckling för anställda är en bra investering och avgörande för ett företags överlevnad. Det konstaterar Inspiras personalchefer Aira Tapper och Helene Strömbäck. Båda har lång erfarenhet av att vidareutbilda medarbetare. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Att attrahera och rekrytera rätt personerHallå där Lina Westerdahl. Ha en tydlig kravprofil och en spikad tidsplan. Men låt inte magkänslan ta över och undvik annonsfloskler. Det är några goda råd för att lyckas attrahera rätt personer till företaget. Läs mer