Välj din ort

Hallå där Per Karlsson, operativ chef för Inspira Öst.

Medarbetaren

Inspira har goda möjligheter att erbjuda kunderna kringtjänster inom ”soft FM”, menar Per Karlsson, och syftar på sådant som arbetsplatsservice, vaktmästare och receptionsbemanning.

Du började på Inspira i mars – vad har du gjort tidigare?
– Jag har jobbat i FM- och städbranschen i många år, allt från försäljning till bolagsledning inom bland andra ISS och Coor. Jag kommer senast från arbetet med att etablera Nordrest, en uppstickare på restaurangmarknaden. FM-tjänster har jag engagerat mig i på olika sätt, och nu kommer jag att ta plats i styrelsen för FM-utbildningen på Plushögskolan.

Vilka är dina första intryck av Inspira som arbetsplats?
– Det är ett företag som präglas av ordning och reda, något som jag uppskattar. Jag märker att det finns många nöjda kunder och en hög professionalism hos medarbetarna. Dessutom är Inspira-modellen väldigt genomarbetad och anpassad till marknadens behov.

Vad ser du för utvecklingspotential i företaget?
– Inspira har ett gott rykte på marknaden och en bred kundbas, vilket kan öppna möjligheter att erbjuda kringtjänster inom soft FM.

Jag märker att det finns många nöjda kunder och en hög professionalism hos medarbetarna.

Vad kan det handla om för tjänster?
– Det kan vara arbetsplatsservice, vaktmästare, receptionsbemanning, värdinnor… Allt fler kunder har behov av kompletterande tjänster av det slaget och jag märker att det finns en ledig plats på FM-marknaden för Inspira.

Varför passar detta för Inspira?
– Jag vill vända på frågan, för det är kunderna som det ska passa. Och genom att Inspira breddar sin leverans får de en paketerad, enkel helhetslösning. Vem vill inte hålla nere antalet leverantörer? Samtidigt är det ett plus för Inspiras medarbetare, som kan få möjlighet att växa i sina roller genom att få kompletterande arbetsuppgifter.

Vad ser du för övergripande trender inom FM?
– En tydlig förändring är att frågor om fastigheten, service och användningen av ytorna hamnar högre upp i kundernas organisation för beslut. Det är uppenbart att fler i företagsledningen inser betydelsen av detta. Dessutom dyker det upp behov av ökad service, bland annat för att sköta lounger där man kan träffas
– kunder och medarbetare sida vid sida.

Ser du några förändrade affärsmodeller?
– Ja, sakta men säkert blir det fler som lockas av att jobba i partnerskap, snarare än i ett traditionellt kund-leverantörs- förhållande. Det är något som vi uppmuntrar, för vi ser själva att vi har tjänster som bidrar till att effektivisera för kunderna och ger dem möjligheter att fokusera på sin kärnverksamhet.

Andra inlägg som du kanske gillar

MedarbetarenLäs mer
Tillsammans – Maris ledstjärnaHon är en erfaren ledare som drivs av att arbeta med människor i grupp och gillar att stå i händelsernas centrum. Men när det kommer till ledarstil föredrar Mari Tuveson en position mitt bland alla medarbetare, snarare än framför dem. – Vi rör oss tillsammans mot ny … Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Inspiras affärsområdeschefer i heta stolenUnder 2018 har Inspira gjort en organisations­förändring som innebär att Inspira Öst och Väst ­ersätts av affärsområde 1, 2 och 3. Samtidigt ­ändras rollen operativ chef till ­affärsområdeschef. Här svarar de tre ­affärsområdescheferna på ­frågor om både ­arbete och fritid. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
”Medarbetarna är vår största & viktigaste tillgång”Lotta Kemi är Inspiras nya regionchef för Östergötland, Närke och  Södermanland. Hon har arbetat som ledare och chef i servicebranschen i hela sitt liv – och brinner lite extra för att utveckla och motivera sina medarbetare.. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Anna håller gnistan vid livAnna Erlandsson är en av de medarbetare som har arbetat på Inspira ända sedan företaget bildades. Hon trivs fortfarande utmärkt på jobbet tack vare en flexibel arbetsgivare, ett personligt driv och en meningsfull fritid i skogen. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Företagens ansikte utåtInspira erbjuder ett brett urval av tjänsteområden inom arbetsplatsservice. Vi har besökt en kontorsfastighet där Inspira sköter reception och telefonväxel. Och lite till. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Kompetensutveckling – En bra investeringKompetensutveckling för anställda är en bra investering och avgörande för ett företags överlevnad. Det konstaterar Inspiras personalchefer Aira Tapper och Helene Strömbäck. Båda har lång erfarenhet av att vidareutbilda medarbetare. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Att attrahera och rekrytera rätt personerHallå där Lina Westerdahl. Ha en tydlig kravprofil och en spikad tidsplan. Men låt inte magkänslan ta över och undvik annonsfloskler. Det är några goda råd för att lyckas attrahera rätt personer till företaget. Läs mer