I februari 2018 flyttade Inspira sin bas till Solna. Det nya huvudkontoret speglar företagets varumärke och är designat utifrån ett aktivitetsbaserat arbetssätt som främjar rättvisa, omväxling och kreativitet. Dessutom finns de rätta förutsättningarna att visa upp företagets kunderbjudande samt växa inför framtiden.
Efter 15 år med huvudkontor i Värtahamnen var tiden inne att skapa någonting helt nytt. Rätt tillfälle dök upp när en före detta visningslokal på Råsundavägen 18 i Solna blev ledig.
– Läget passade oss perfekt eftersom det fanns smidiga förbindelser för både bil- och kommunaltrafik i fastighetens absoluta närhet. Dessutom tilltalades vi av själva lokalen med sin generösa takhöjd och härliga utsikt från åttonde våningen, säger Inspiras ägare, Joakim Markovits. När hyreskontraktet väl var påskrivet påbörjades ett gediget planeringsarbete för att kunna skapa framtidens huvudkontor i sann Inspira-anda. Tillsammans med fastighetsägaren, hantverkare, tekniker och inredare har Inspiras interna referensgrupp spånat kring planlösning, inredning och funktioner.
– Vi ville skapa ett unikt kontor som speglar Inspiras varumärke och där medarbetare och kunder ska känna ”Wow, här vill jag arbeta!”. Ledorden under skapandeprocessen har varit arbetsglädje och hänsyn, aktiviteten i fokus samt hållbarhet, berättar Joakim Markovits. Alexandra Ogonowski, inredare på A/O Interior Design, tilldelades en nyckelroll i referensgruppen och konkretiserade de idéer som växte fram.
Vi ville skapa ett unikt kontor som speglar Inspiras varumärke och där medarbetare och kunder ska känna ”Wow, här vill jag arbeta!”.
– En viktig del var att få till ett naturligt flöde mellan de olika möbelsektionerna samt att viga de allra ljusaste ytorna åt fasta arbetsplatser. Vi har även helt uteslutet vitt och ersatt det med en grå nyans på alla väggar i hela lokalen. Textilierna har fått en lite mer dämpad ton på vissa ställen och all förvaring liksom skrivborden är svarta, berättar hon. Inspiras nya huvudkontor har ett aktivitetsbaserat arbetssätt med så kallad free seating. Det innebär att alla medarbetare har samma rätt och möjlighet att välja den plats som passar bäst för dagen, oavsett roll i företaget. Varje dag städar medarbetarna undan efter sig, så kallad clean desk, vilket gör att huvudkontoret är helt rent från lösa papper och dylikt.
– Grundsynen bygger på att arbete är en aktivitet snarare än ett skrivbord. Det aktivitetsbaserade arbetssättet främjar kreativitet i och med att medarbetarna kan arbeta och mötas på ett sätt som passar för den aktuella aktiviteten. Omväxlingen skapar även möjligheter att variera arbetsställning, belysning, ljud och intryck plus att det är rättvist att alla har samma rätt till alla platser på kontoret. Dessutom optimerar vi utrymmet i lokalerna och har möjlighet att växa inför framtiden, förklarar Joakim Markovits. Några läckra inredningsdetaljer märks i den platsbyggda soffan, designarmaturerna och den italienska gröna graniten som har fångat upp Inspiras grafiska färgprofil på ett nytt sätt. Hela kontoret är också utrustat med den nyaste tekniken som exempelvis smartboards i mötesrummen, smidiga inpasserings- och bokningssystem samt ett kraftfullt wi-fi. Kort sagt moderna funktioner i en attraktiv och välkomnande miljö.
Kort sagt moderna funktioner i en attraktiv och välkomnande miljö
Varje liten detalj är minutiöst genomtänkt och vi har inför flytten varit noga med att förbereda alla medarbetare på det nya aktivitetsbaserade arbetssättet. Responsen har överträffat alla våra förväntningar och atmosfären genomsyras av harmoni och arbetsglädje. Vårt nya huvudkontor är ett lyft för hela vårt varumärke och vi kan känna stolthet över att bjuda hit våra kunder, säger Joakim Markovits och fortsätter:
– Vårt nya kontor är inte bara vår arbetsplats, utan också ett showroom där vi konkret visar upp hur inredning, funktion, teknik, växter, kaffe, vatten, kontorsservice och en fräsch välstädad miljö bidrar till att stärka helhetsupplevelsen av vår verksamhet, säger Joakim Markovits.
Avslappnad bistrokänsla för lunch, fika och spontana möten.