Välj din ort

Inspiras affärsområdeschefer i heta stolen

Medarbetaren

Under 2018 har Inspira gjort en organisations­förändring som innebär att Inspira Öst och Väst ­ersätts av affärsområde 1, 2 och 3. Samtidigt ­ändras rollen operativ chef till ­affärsområdeschef. Här svarar de tre ­affärsområdescheferna på ­frågor om både ­arbete och fritid.

Per Karlsson
Nytillträdd vd och tillsvidare chef för ­affärsområde 1.

Vad har du arbetat med innan du anställdes på Inspira?
– Jag har arbetat inom facility management- och städbranschen i 30 år, bland annat med försäljning och bolagsledning inom ISS, Coor och Miab/NCA. Närmast kommer jag från restaurangföretaget Nordrest där jag arbetade som försäljnings- och marknadschef.
Vilka utmaningar ställs du inför?
– Inspira växer och genomgår just nu en förflyttning mot arbetsplats­service där vi utökar vårt tjänsteutbud. En utmaning är då att organisera oss så att vi kan utforma attraktiva erbjudanden och samtidigt få allt att fungera tillfredsställande internt.
Vilka är dina hjärtefrågor i arbetet?
– Bygga vidare på en affärsorganisation som kan hantera komplexa uppdrag inom Arbetsplatsservice. En viktig del i det arbetet är proaktivitet och kreativitet, så att vi kan skapa erbjudanden som särskiljer oss från konkurrenterna. Stödja våra duktiga medarbetare så att de kan leverera arbetsplatsservice i världsklass till våra kunder.
Hur ser du på framtiden för Inspira?
– Vi ser just nu en stark tillväxt inom branschen och bolaget. Allt fler kunder tenderar dessutom att lockas av att jobba i partnerskap. Det uppmuntrar vi eftersom våra tjänster bidrar till att effektivisera för kunderna så att de kan fokusera på sin kärnverksamhet. För våra medarbetare kommer det att finnas stor utvecklingspotential, då vi kommer att bredda oss och erbjuda paketerade helhetslösningar.
Vad gör du på fritiden?
– Tränar på Friskis med min äldsta ­dotter och spelar innebandy. Hela ­familjen älskar även att resa. De senaste åren har vi varit på långresor i både Asien och Sydamerika, Afrika i 6 respektive 8 månader.

Maria Thörn
chef för affärsområde 2.

Vad har du arbetat med innan du anställdes på Inspira?
– Sedan mitten av 1980-talet har jag arbetat på Västmanlands Städ- och Flyttjänst, bolaget som förvärvades av Inspira under januari 2016. Jag har där sysslat med försäljning av både städning och yttre fastighetsskötsel samt arbetat som arbetsledare, utbildningsansvarig och försäljningschef. Från och med våren 2018 är jag chef för affärsområde 2.
Vilka fördelar kommer med att ha verkat så länge inom samma företag?
– Jag har lärt mig enormt mycket om företagandet här i regionen och har ­således bra koll på befintliga och ­potentiella kunder i området. De olika rollerna och arbetsuppgifterna i bolaget har gett mig en god förståelse av hur hela kedjan hänger ihop – från första kundmöte till den dagliga leveransen av våra tjänster.
Vilka är dina hjärtefrågor i arbetet?
– Att skapa trygghet och trivsel för medarbetarna. Det har varit en tid med många förändringar i och med de omorganisationer som Inspiras förvärv har fordrat. Att företaget och dess medarbetare mår bra är en grundförutsättning för att vi ska kunna skapa en ekonomiskt stabil grund, trygga arbetsförhållanden och rätt förutsättningar för att göra bra affärer.
Hur ser du på framtiden för Inspira?
– Mycket positivt! Inom branschen vet jag att de bolag som satsar på kvalitet och nytänkande kommer att bli mycket framgångsrika – och där har Inspira alla förutsättningar att ligga i framkant. Visionen är att kunderna ska känna att Inspira är det självklara valet av leverantör inom arbetsplatsservice.
Vad gör du på fritiden?
– Umgås med familj och vänner samt spelar golf och reser med husbil tillsammans med min man. Vi besöker gärna platser med bra friluftsliv eftersom vi älskar att vistas utomhus.

Björn Jönsson
chef för affärsområde 3.

Vad har du arbetat med innan du anställdes på Inspira?
– Försäljning och ledarskap inom service­branschen och tjänste­sektorn. Vd på bolag inom försäljning av reklam samt digital media, även delägare till hotell och skidanläggning i Kittelfjäll/Västerbotten.
Vilka utmaningar ställs du inför i ditt arbete?
– Att skapa rätt förutsättningar för våra medarbetare samt vara lyhörd för kundens önskemål och förväntningar. En branschproblematik är att styra uppdragen mot nya klockslag. Många av våra kunder önskar morgonstädning, men för att skapa bra tjänster för våra medarbetare behöver vi få spridning över dagen. Att vara lyhörd handlar i många fall om att presentera lösningen på ett problem som kunden ännu inte identifierat.
Vilka är dina hjärtefrågor i arbetet?
– Att skapa förutsättningar för en stabil utveckling för Inspira på de marknader där vi verkar. Genom att engagera och entusiasmera kompetenta medarbetare skapar vi grunden för en långsiktig tillväxt. Grunden för att göra våra kunder nöjda utgörs av att arbeta med våra medarbetare och få dem att växa i sina roller.
Hur ser du på framtiden för Inspira?
– Ljust! Inspira är ett harmoniskt och starkt bolag med sunda värderingar. Vi har otroligt duktiga medarbetare som kommer från olika kulturer, något jag ser som en klar framgångsfaktor som borgar för en stabil utveckling.
Vad gör du på fritiden?
– Jag är intresserad av sport och åker mycket skidor. Gillar även att laga mat och jaga. Driver ett litet lantbruk utanför Uppsala där vi bland annat har höns, får och biodling.

Andra inlägg som du kanske gillar

MedarbetarenLäs mer
”Medarbetarna är vår största & viktigaste tillgång”Lotta Kemi är Inspiras nya regionchef för Östergötland, Närke och  Södermanland. Hon har arbetat som ledare och chef i servicebranschen i hela sitt liv – och brinner lite extra för att utveckla och motivera sina medarbetare.. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Anna håller gnistan vid livAnna Erlandsson är en av de medarbetare som har arbetat på Inspira ända sedan företaget bildades. Hon trivs fortfarande utmärkt på jobbet tack vare en flexibel arbetsgivare, ett personligt driv och en meningsfull fritid i skogen. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Företagens ansikte utåtInspira erbjuder ett brett urval av tjänsteområden inom arbetsplatsservice. Vi har besökt en kontorsfastighet där Inspira sköter reception och telefonväxel. Och lite till. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Kompetensutveckling – En bra investeringKompetensutveckling för anställda är en bra investering och avgörande för ett företags överlevnad. Det konstaterar Inspiras personalchefer Aira Tapper och Helene Strömbäck. Båda har lång erfarenhet av att vidareutbilda medarbetare. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Att attrahera och rekrytera rätt personerHallå där Lina Westerdahl. Ha en tydlig kravprofil och en spikad tidsplan. Men låt inte magkänslan ta över och undvik annonsfloskler. Det är några goda råd för att lyckas attrahera rätt personer till företaget. Läs mer