Välj din ort

Kompetensutveckling – En bra investering

Medarbetaren

Kompetensutveckling för anställda är en bra investering och avgörande för ett företags överlevnad. Det konstaterar Inspiras personalchefer Aira Tapper och Helene Strömbäck. Båda har lång erfarenhet av att vidareutbilda medarbetare.

Hallå där Helene Strömbäck och Aira Tapper.

Vinsterna med kompetensutveckling är många. Det innebär inte bara förmånen att få uppdatera sig inom sitt område, det är också en nödvändighet. Alla branscher är i ständig förändring och det är ett måste för företaget att hänga med för att kunna behålla sin konkurrenskraft. Kompetensutveckling kan ske externt på kurser och utbildningar eller internt i samband med medarbetarsamtal. Eller helt enkelt vid behov. På så sätt kan arbetsgivaren upprätta både korta och långsiktiga utbildningsplaner.
– Ibland händer något på ett företag som gör att vidareutbildning av viss personal måste ske så snabbt som möjligt. Det kan till exempel vara att ett nytt datorsystem installeras, säger Helene Strömbäck, en av Inspiras två personalchefer.
– Eller något så enkelt som att en anställd byter avdelning och måste utbildas på nya rutiner, säger Aira Tapper, som är den andra personalchefen.

Kompetensutveckling mottas nästan alltid positivt av medarbetarna, konstaterar de. De flesta människor har ett behov av att utvecklas.
– Om det dessutom sker externt på en utbildning eller kurs så kan de träffa andra i samma bransch och skapa nätverk och utbyta idéer. På jobbet hinner man ofta inte diskutera sitt yrke med andra, säger Helene. Uppföljningskurser behövs, eftersom de flesta människor tenderar att glömma efter ett tag. Kunskap är en färskvara, menar Aira och Helene som även de har fått vidareutbilda sig.
– Vi får gå på utbildningar och seminarier och för sedan vidare det vi lär oss till arbetsledarna. Det kan till exempel handla om coachande ledarskap, personalchefens roll, kundmötande och konfliktlösningar på arbetsplatsen, säger Helene.
Att även företagsledningen vidareutbildas är en självklarhet. Och det är lika viktigt för konkurrenskraften som för arbetsmiljön.

Kompetensutveckling är ett verktyg som hjälper både företagsledning och den anställde att hänga med i utvecklingen, konstaterar Helene Strömbäck och Aira Tapper.

– Det är givande att arbeta i ett företag som hänger med i utvecklingen, konstaterar Aira. Kompetensutveckling ser av naturliga skäl olika ut på olika arbetsplatser. På Inspira har det visat sig att arbetsplatsträffar för lokalvårdare fungerar bra.
– Det finns en agenda med olika punkter. Lokalvårdarna får träffa kollegor och facket och man går igenom resultaten för kundnöjdhet och kvalitet. Personalen får en möjlighet till feedback och en övergripande blick av hur det går för både de själva och för företaget, berättar Aira.

Kan man be medarbetaren att betala en del av sin kompetensutveckling själv?
– Inte i pengar, men däremot i egen tid. Det kan till exempel handla om en utbildning som den anställde vill gå och som arbetsgivaren betalar. Då kanske det är värt att tentapluggandet måste ske på fritiden, säger Helene.


Andra inlägg som du kanske gillar

MedarbetarenLäs mer
Tillsammans – Maris ledstjärnaHon är en erfaren ledare som drivs av att arbeta med människor i grupp och gillar att stå i händelsernas centrum. Men när det kommer till ledarstil föredrar Mari Tuveson en position mitt bland alla medarbetare, snarare än framför dem. – Vi rör oss tillsammans mot ny … Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Inspiras affärsområdeschefer i heta stolenUnder 2018 har Inspira gjort en organisations­förändring som innebär att Inspira Öst och Väst ­ersätts av affärsområde 1, 2 och 3. Samtidigt ­ändras rollen operativ chef till ­affärsområdeschef. Här svarar de tre ­affärsområdescheferna på ­frågor om både ­arbete och fritid. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
”Medarbetarna är vår största & viktigaste tillgång”Lotta Kemi är Inspiras nya regionchef för Östergötland, Närke och  Södermanland. Hon har arbetat som ledare och chef i servicebranschen i hela sitt liv – och brinner lite extra för att utveckla och motivera sina medarbetare.. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Anna håller gnistan vid livAnna Erlandsson är en av de medarbetare som har arbetat på Inspira ända sedan företaget bildades. Hon trivs fortfarande utmärkt på jobbet tack vare en flexibel arbetsgivare, ett personligt driv och en meningsfull fritid i skogen. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Företagens ansikte utåtInspira erbjuder ett brett urval av tjänsteområden inom arbetsplatsservice. Vi har besökt en kontorsfastighet där Inspira sköter reception och telefonväxel. Och lite till. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Att attrahera och rekrytera rätt personerHallå där Lina Westerdahl. Ha en tydlig kravprofil och en spikad tidsplan. Men låt inte magkänslan ta över och undvik annonsfloskler. Det är några goda råd för att lyckas attrahera rätt personer till företaget. Läs mer