Välj din ort

Nytänkande hos modern bank

Kundcase

När Swedbank lät bygga ett nytt huvudkontor var utgångspunkten att det skulle följa bankens värderingar: öppen, enkel och omtänksam. Resultatet är en uppmärksammad byggnad, där Inspira har uppdraget att sköta bland annat städningen med nya metoder.

hq1

I Sundbyberg i norra Stockholm drar den veckade glasfasaden på Swedbanks kontor ögonen till sig bland de mer ordinära husen. Arkitekturen och inredningen är väldigt långt ifrån ett traditionellt bankpalats.
– Även om vi är stolta över att vara en bank med anor, så går det ju inte att se ut som vi gjorde på 1800-talet. Vi är en modern bank, och det ska synas i byggnaden, säger Janne Björklund, chef för intern service på Swedbank. Byggherrarna fick alltså utgå från Swedbanks värderingar – öppen, enkel och omtänksam – och har skapat ett kontor där de två första våningarna är öppna och publika.
– Tanken är att det ska kännas välkomnande för våra gäster, så att om man till exempel är tidig till ett möte kan man sätta sig här och arbeta en stund. Det finns givetvis möjligheter att få kaffe och utnyttja det trådlösa nätverket under tiden.
swedbank2Mitt i det öppna kontoret: Branka Maksimovic, Inspira, och Swedbanks Janne Björklund och Jan Gademan.

En av de stora förändringarna för medarbetarna var att det nya kontoret är aktivitetsbaserat, det vill säga i stort sett de enda som har fasta platser är de som behöver det av sekretesskäl. Alla andra tillhör ett så kallat nav, där det finns en kaffestation och förvaring av de individuella lådorna för personlig förvaring. De 2 500 medarbetarna är fördelade på 27 nav i huset, men det är fritt fram för dem att sitta var som helst i byggnaden.
– Det är också ett led i att modernisera arbetsplatsen. För den nya generationen medarbetare är det inget konstigt, och jag tycker att det generellt har mottagits väl. Vi såg till att förbereda medarbetarna på förändringen genom att arbeta med ett antal ”ambassadörer” som skulle förklara och inspirera inför flytten. Det nya kontoret har påverkat städningen på olika sätt.
– På vissa sätt har det blivit enklare, eftersom det är direkt tillträde till nästan alla ytor. Det behövs inga nycklar för att komma åt enskilda kontorsrum som annars, säger Jan Gademan, kontaktperson på Swedbank. När medarbetarna inte har egna skrivbord blir det naturligt att arbeta med ”clean desk”, det vill säga att borden ska vara helt tömda efter arbetsdagen. Något som givetvis underlättar städningen. Däremot gör den öppna lösningen att städningen riskerar att märkas betydligt mer.
– Men det gör inte så mycket om den märks. Det är ju en av principerna med en sådan här arkitektur, att det ska vara saker som händer runt omkring en. När man har behov av att sitta ostört och jobba så får man välja en sådan arbetsstation, det finns sådana också.

Swedbank flyttade in i sitt nya huvudkontor i maj, och började i god tid innan dess att välja leverantör av städtjänsterna. Inspira hade uppdraget att städa deras tidigare huvudkontor, men det gjorde inte att de hade någon ”gräddfil” i upphandlingen, konstaterar Janne Björklund.
– Nej, vi började helt förutsättningslöst att bjuda in leverantörer och granskade dem utifrån samma förutsättningar. Det var en väldigt gedigen upphandling, där vi bland annat var ute hos ett halvdussin leverantörer på deras egna arbetsplatser för att få en uppfattning om hur de levde sina värderingar, säger han. En av de främsta anledningarna till att de fastnade för Inspira var nytänkandet.
– Enkelhet är ju en av värderingarna vi har, och det var något som Inspira fångade mycket väl genom att erbjuda oss ett all-inclusive-avtal. Vi har ett fast pris för det totala underhållet, så som det är definierat i avtalet, och behöver inte lägga tid och engagemang på att beställa tilläggstjänster. Ett annat exempel på nytänkande, som Janne Björklund lyfter fram, är att Inspira har bra koll på nya metoder och maskiner – och utnyttjar dem för att förbättra leveransen.
– Vi har ett ytterst starkt miljöengagemang, och det är mycket värdefullt att Inspira arbetar medvetet för att bidra till minskad miljöpåverkan i städleveransen. Faktum är att vår avdelning Environmental Management blev så imponerade när de såg Inspiras arbete med Ultrarent vatten att de kommer att efterfråga att även andra städleverantörer på våra kontor ute i landet börjar arbeta på samma sätt.

hq2

Andra inlägg som du kanske gillar

KundcaseLäs mer
Rehabilitering i världsklassDe utvecklar och driver medicinsk rehabilitering för personer med ryggmärgsskador, ortopediska skador, stroke, multipel skleros och allmän neurologi. Rehab Station Stockholm består av 300 medarbetare som tillsammans arbetar för att ge sina patienter rätt till ett bra liv. Läs mer
KundcaseLäs mer
DeLaval servar en miljon bönderSvenska DeLaval grundades 1883 och är idag en fullserviceleverantör till mjölkbönder och matproducenter världen över. Företagets huvud­kontor ligger i Tumba där även en av företagets fabriker och en testgård ligger. Inspira ansvarar för den ­komplexa städningen som … Läs mer
KundcaseLäs mer
Svanenmärkta städtjänster skapar trivsel på Com Hems huvudkontorPå Com Hems nya huvudkontor i centrala Stockholm har 720 av företagets medarbetare sin hemvist. Att lokalerna är rena och fräscha är inte bara viktigt för medarbetarnas hälsa, utan det bidrar även till ett positivt helhetsintryck hos externa besökare. ServiceCompagn … Läs mer
KundcaseLäs mer
Fokus på första intrycketMed 18 byggvaruhus i Sverige och 150 000 unika artiklar har BAUHAUS blivit en av branschens välkända giganter. Men visste du att rena och fräscha varuhus är en del av framgångskonceptet? Eftersom kundens första intryck sätts i främsta rummet, har städningen blivit e … Läs mer
KundcaseLäs mer
Sveriges största museianläggningNaturhistoriska riksmuseet i Stockholm är Sveriges största museianläggning som besöks av ett par tusen personer varje dag. Att ansvara för museets lokaler med sina unika samlingar är ett flerdimensionellt uppdrag som ställer högra krav på Inspira. Läs mer
KundcaseLäs mer
Två varv runt jorden – varje dygnDet kollektiva resandet i Östergötland ökar. Bara det senaste året har östgötarna gjort nästan 30 miljoner resor med Östgötatrafiken. Sedan några månader tillbaka är det Inspira som ansvarar för underhåll och tillsyn av Östgötatrafikens samtliga hållplatser. Läs mer
KundcaseLäs mer
Inspira gör rent hus i ett växande EskilstunaEskilstuna är inne i en stark expansionsfas. Förutom bostäder byggs det bland annat vårdinrättningar, skolor och förskolor. Det är ofta känsliga miljöer som måste vara professionellt och noggrant städade. Därför samarbetar Kommunfastigheter med Inspira som sedan öve … Läs mer
KundcaseLäs mer
Traditioner & visionerStockholm Spårvägar förvaltar en gammal tradition med spårvägstrafik på Djurgården och Lidingö. När spårvägen i Stockholm utökas är samarbetet med Inspira en del av utvecklingen. Läs mer