Välj din ort

SKHLM återskapar stadskänslan

Kundcase

En nysatsning på Skärholmen Centrum ska bidra till att Skärholmen återfår den ”stadskänsla” som en gång har funnits där.
– Vi vill stärka samhörigheten, både inom vårt köpcentrum och i regionen i stort, säger Sara Söderström på Grosvenor som är en av ägarna till Skärholmen Centrum.

För snart 50 år sedan öppnade Skärholmen Centrum, som en del av ambitionen att förorten skulle fungera som en egen ABC-stad – alltså med tillgång till arbete, bostad och centrum. Inledningsvis var köpcentrumet öppet utan tak och det som i dag är inomhuspassager med butiker, restauranger och service var traditionella gator. Ett riktigt blåshål, vittnar de som var med på den tiden om. Under framför allt 80-talet försågs centrumet med glastak och den nuvarande karaktären skapades sedan under en omfattande renovering och ombyggnad för omkring tio år sedan, lagom till 40-årsjubileet. Nu är det dags för en ny ansiktslyftning
– där ett av syftena är att återfå mer av den forna stadskaraktären. Men nej, taken ska inte lyftas bort…
– På Grosvenor har vi en vision om att bidra till det vi kallar ”living cities”, genom att skapa miljöer som folk har en relation till och känner för, säger Sara Söderström, som jobbar med asset management på Grosvenor, vilka sedan februari 2015 äger Skärholmen Centrum tillsammans med två andra investerare.

Det innebär i praktiken att de, förutom att satsa på själva fastigheten, engagerar sig i närområdet och samarbetar med lokala organisationer. För Skärholmens del är det framför allt organisationen ”Mitt 127” som blir sponsrade av Grosvenor, och organisationen har även fått tillgång till en kontorslokal alldeles intill centrumledningen. ”Mitt 127” startades för att möta ett behov av att erbjuda ungdomar i regionen något att göra på somrarna. De arrangerar bland annat en sex veckor lång festival som turnerar runt i området med postnummer som börjar med 127 (därav namnet) och avslutas med en stor konsert för tusentals besökare mitt på Skärholmstorget utanför köpcentrumet.
– Vi har dessutom startat ett program för deras ungdomsledare, vilket på sikt ska göra att ungdomarna i området får en närmre relation med köpcentrumet. Vi vill till exempel engagera ungdomar som kan jobba kring våra evenemang, istället för att vi tar in personal via en eventfirma, säger Sara Söderström.

skhlm2
Jan Andersson och Sara Söderström engagerar sig även i Skärholmen utanför centrumet.

Den kommande förändringen av köpcentrumet ska alltså också främja stadskänslan, något som de ska åstadkomma bland annat genom att återskapa de forna tegelfasader som i dagens läge är övermålade.
– Det finns väldigt bra förutsättningar för en stadskänsla i Skärholmen, bland annat genom att en ovanligt stor del – 35 procent – av centrumfastigheten används för service och kontor. Dessutom har vi god infrastruktur med bussar och tunnelbana direkt här utanför, vilket gör att Skärholmen Centrum inte blir en isolerad destination utan rent naturligt en del av ett större sammanhang, säger Sara Söderström. Detta är något som i sin tur skapar en speciell utmaning för bland annat städningen, konstaterar Jan Andersson, driftchef på Skärholmen Centrum.
– Eftersom det är en del av en stadsdel, och det finns möjligheter att passera centrumet innan affärerna har öppnat, så blir det mycket folk som rör sig här. Det går därför aldrig att göra en städrunda och betrakta jobbet som klart. Det ständiga flödet av människor gör att man måste hålla efter hela tiden, för varje besökare som kommer hit ska känna sig välkomnad av en fräsch miljö, säger han. Och det är helt klart många besökare det handlar om, närmare bestämt 15 miljoner (!) under ett år.

Vi har gemensamma serviceutbildningar som ska bidra till en teamkänsla.

Ett sätt för att kunna möta behovet av att hela tiden hålla rent är att skapa en teamkänsla bland leverantörerna av FM-tjänsterna, berättar Jan Andersson.
– Vi har för närvarande fyra FM-leverantörer, och vi arrangerar gemensamma serviceutbildningar för dem för att bidra till en teamkänsla. Dessutom har de alla enhetliga kläder – just för att alla som besöker köpcentrumet ska se att det är någon som tillhör det team som jobbar med service här. Genom att uppmuntra att leverantörerna ”växer ihop” till ett team, räknar han med att kunna uppnå ett ökat ansvarstagande.
– Det får inte vara så uppdelat som det traditionellt brukar vara. I ett så här stort centrum kommer det alltid finnas saker som ramlar mellan stolarna, och då finns det inte utrymme för att någon till exempel tänker att ”det är inte mitt ansvar att plocka upp den papperslappen” eller ”den där kartongen är för stor för att jag ska ta hand om den”. Med ett gemensamt ansvar för att se till att vi upprätthåller en fräsch miljö kan vi lyckas skapa ett välkomnande centrum.

Detta ansvarstagande gäller mer än de praktiska delarna av leveransen, det som rätt lätt kan skrivas in i ett avtal. Det gäller även de enskilda medarbetarnas attityd till de människor som befinner sig i centrumet, konstaterar Jan Andersson.
– Man ska vara en aktiv del av Skärholmen Centrum, vilket innebär att det inte räcker med att utföra sina arbetsuppgifter effektivt om man hela tiden tittar ner i golvet och stänger ute omgivningen. Nej, man ska vara beredd att hjälpa till, och gärna aktivt gå fram och erbjuda sin hjälp om någon står och ser vilsen ut. Det handlar om att ge ett vänligt och välkomnande intryck även som person, säger han.

skhlm3
Dagsljus och växter präglar food courten i Skärholmen Centrum.

De återskapade fasaderna är långt ifrån det enda som kommer att förändras inne i Skärholmen Centrum framöver. De arbetar med två stora projekt parallellt – Food respektive Fashion – berättar Sara Söderström.
– Det första som kommer att märkas tydligt är vår Food-satsning, som framför allt innebär en sammankoppling mellan livsmedelsdelen och den övriga delen av köpcentrumet, säger hon. I dagens läge ligger bland annat Ica och Systembolaget i en del av fastigheten som man bara nå kan nå genom att gå genom garaget från den andra, större delen av köpcentrumet. Alternativt så får man gå på utsidan.
– Det är verkligen inte optimalt, och därför bygger vi som bäst på en gång mellan dessa delar, där man också kommer att finna ett helt nytt matrelaterat utbud med butiker och serveringar. Den första etappen av den nya passagen öppnar redan i slutet av november 2016 och under 2017 kommer den att vara helt klar.

Projektet fashion är mer långsiktigt och handlar om att omfördela och förändra de befintliga ytorna för att anpassa dem till befintliga och framtida hyresgästers behov.
– I det projektet ingår ny design, bland annat med fasaderna, men annan förnyelse kommer också att dyka upp allt eftersom, säger Sara Söderström. Även inom detta projekt ryms det satsningar på ett utökat matutbud, visar det sig.
– Vi satsar på något vi kallar ”casual dining” och ”leisure”, vilket i praktiken handlar om att man ska kunna komma hit och ha en trevlig kväll med mat och dryck – i kombination med någon form av aktivitet. Allt detta är alltså delar av samma övergripande satsning: att göra Skärholmen Centrum till en vital knutpunkt i ett levande Skärholmen som präglas av samhörighet och trivsel.

Andra inlägg som du kanske gillar

KundcaseLäs mer
Ett hållbart samarbete i ständig utvecklingI mars 2010 gick flyttlasset från Sveavägen till nya fräscha lokaler på Lindhagensgatan och Skandias huvudkontor fick sin nya adress och Inspira fick förtroendet att utföra lokalvården. Några år senare utvecklades samarbetet till att även omfatta Skandias övriga kon … Läs mer
KundcaseLäs mer
Tre har skapat framtidens arbetsplatsSedan starten år 2000 har telekomföretaget Tre växt med en enorm hastighet och är idag pionjärer inom 3G- och 4G-teknik samt mobila tjänster. Under 2018 flyttade huvudkontoret in i en ny fastighet som har optimerats för företagets värderingar och framtida expansion. … Läs mer
KundcaseLäs mer
Välgörenhet lyfte garderobsuppdragetStockholm Live driver Nordens mest besökta  arenor och Inspira har under flera år ansvaret för lokalvården på Ericsson Globe, Hovet, Annexet och Tele2 Arena. Sedan 2018 har Inspira även tagit över garderobsuppdraget på arenorna, tack vare utvecklandet av en modern l … Läs mer
KundcaseLäs mer
Rehabilitering i världsklassDe utvecklar och driver medicinsk rehabilitering för personer med ryggmärgsskador, ortopediska skador, stroke, multipel skleros och allmän neurologi. Rehab Station Stockholm består av 300 medarbetare som tillsammans arbetar för att ge sina patienter rätt till ett bra liv. Läs mer
KundcaseLäs mer
DeLaval servar en miljon bönderSvenska DeLaval grundades 1883 och är idag en fullserviceleverantör till mjölkbönder och matproducenter världen över. Företagets huvud­kontor ligger i Tumba där även en av företagets fabriker och en testgård ligger. Inspira ansvarar för den ­komplexa städningen som … Läs mer
KundcaseLäs mer
Svanenmärkta städtjänster skapar trivsel på Com Hems huvudkontorPå Com Hems nya huvudkontor i centrala Stockholm har 720 av företagets medarbetare sin hemvist. Att lokalerna är rena och fräscha är inte bara viktigt för medarbetarnas hälsa, utan det bidrar även till ett positivt helhetsintryck hos externa besökare. ServiceCompagn … Läs mer
KundcaseLäs mer
Fokus på första intrycketMed 18 byggvaruhus i Sverige och 150 000 unika artiklar har BAUHAUS blivit en av branschens välkända giganter. Men visste du att rena och fräscha varuhus är en del av framgångskonceptet? Eftersom kundens första intryck sätts i främsta rummet, har städningen blivit e … Läs mer
KundcaseLäs mer
Sveriges största museianläggningNaturhistoriska riksmuseet i Stockholm är Sveriges största museianläggning som besöks av ett par tusen personer varje dag. Att ansvara för museets lokaler med sina unika samlingar är ett flerdimensionellt uppdrag som ställer högra krav på Inspira. Läs mer