På Com Hems nya huvudkontor i centrala Stockholm har 720 av företagets medarbetare sin hemvist. Att lokalerna är rena och fräscha är inte bara viktigt för medarbetarnas hälsa, utan det bidrar även till ett positivt helhetsintryck hos externa besökare. ServiceCompagniet har sedan sommaren 2017 ett rikstäckande avtal med Com Hem avseende städtjänster. Inspira som är ett av delägarföretagen till ServiceCompagniet utför tjänsterna på det nya huvudkontoret.
Det var vid årsskiftet som Com Hems flyttlass gick tre våningar upp, till två sammanhängande våningar i det högresta tegelhuset på Fleminggatan 18 i Stockholm. Med betydligt mer ändamålsenliga lokaler för huvudkontorets 720 medarbetare, har man nu möjligheten att växa inför framtiden. Men flytten var inte helt okomplicerad.
– Vi behövde genomföra flytten utan att orsaka störningar i vare sig driften eller i våra medarbetares arbete. ServiceCompagniet och Inspira var oerhört behjälpliga med att planera flyttstädning och leverera densamma under helgen då vi genomförde flytten, berättar Misrak Balcha, strategisk inköpare på Com Hem. Syftet med flytten är att alla enheter ska kunna sitta fysiskt närmare varandra för att underlätta kommunikation och samarbete.
Eftersom våra medarbetare spenderar den mesta av sin arbetstid här är rena och fräscha lokaler viktigt för deras hälsa.
Medarbetarna på huvudkontoret arbetar i öppna kontorslandskap och en viktig del under flytten har varit att skapa en inspirerande miljö för dem.
– På huvudkontoret har vi samlat marknad och sälj, TeckOps, IS/IT, ekonomi, HR samt kommunikation och investor relations. Vi har prioriterat att dämpa ljudnivån och har inrett kontoret med heltäckningsmattor, ljudabsorberande bordsskärmar och växter, berättar Misrak Balcha. ServiceCompagniets uppdrag omfattar städtjänster till Com Hems samtliga kontor i landet, men det mest omfattande uppdraget är knutet till huvudkontoret. Där utför Inspira städningen av lokalerna samt bemannar en värdinnetjänst för rengöring och påfyllning av kaffe- och juicemaskiner i personalens pentrystationer. Inspiras städtjänst är Svanenmärkt och utförs med ultrarent vatten på alla ytor där det är möjligt. Det är ett miljövänligt arbetssätt som minimerar användandet av kemikalier.
– Att det är rent och snyggt skapar trivsel på kontoret och är dessutom oerhört viktigt utifrån perspektivet att vi ofta får externa besök, säger Misrak Balcha och fortsätter:
– Eftersom våra medarbetare spenderar den mesta av sin arbetstid här är rena och fräscha lokaler viktigt för deras hälsa. Städningen utförs med ultrarent vatten och det sätter vi stort värde på eftersom det gynnar miljön. Vi för en kontinuerlig dialog med ServiceCompagniet och Inspira samt arbetar proaktivt tillsammans för att ständigt utveckla vårt samarbete. Städtjänsterna levereras med hög kvalitet, nästan utan att märkas, säger hon.

Misrak Balcha, Strategisk inköpare Com Hem.