Välj din ort

Stora möjligheter att utveckla nya tjänster inom facility management

Medarbetaren

Björn Jönsson, operativ chef för affärsområde Väst, ser en hög tillväxtpotential i branschen framöver. En av Inspiras nya satsningar arbetsplatsservice tror han kan ligga helt i tiden.

I maj i år började du som ny operativ chef för affärsområde väst. Vad har du gjort tidigare?
– Jag har bland annat varit delägare i skid- och hotellanläggningen Kittelfjäll, distriktschef på Selecta och vd för företaget Yrkes och Profilkläder i Uppsala. Nu senast har jag varit regionchef här på Inspira. Jag har en lång erfarenhet av försäljning och ledning i servicebranscher, vilket passar väl in i rollen på Inspira.

Hur är det nya jobbet?
– Intressant och spännande! Det finns så fantastiskt mycket som är bra i affärsområdet. Otroligt många fina uppdrag, kompetenta och lojala medarbetare samt en härlig gemenskap. Sen finns det självklart utvecklings- och förbättringsområden. Det som jag verkligen ser fram emot är att ta tillvara all den affärspotential som vi har – vi ska satsa i ännu högre utsträckning på att få fler att upptäcka Inspira som den bästa leverantören av arbetsplatsservice.

Vad tycker du är speciellt bra med inspira?
– Det är korta beslutsvägar och det är väldigt familjärt. Alla på företaget får vara med och påverka. Inspira har även ett socialt engagemang som jag gillar. Vi samarbetar till exempel med Stadsmissionen och jobbar för att få in folk hos oss som har varit borta länge från arbetsmarknaden av olika skäl. Det känns bra att få representera ett bolag med sådana värderingar.

Vad ser du för utvecklingspotential för Inspira?
– Vi verkar i en bransch som sysselsätter ca 300 000 människor och omsätter ca 210 miljarder. Så självklart har vi en enorm utvecklingspotential. Trots att vi är relativt stora så har vi givetvis möjligheter att utöka vår marknadsandel ganska ordenligt
– på alla de marknader och inom alla de tjänsteområden som vi verkar. Men det gäller att vi är bäst bland de bästa, att vi arbetar med kompetensutveckling, kvalitetssäkring och aldrig är rädda att testa nya saker. Och det är till syvende och sist i mötet med kunden, och i mötet med kundens kund som allt avgörs.Vår vision är att alla kunder och medarbetare ska rekommendera Inspira till sina vänner – då har vi lyckats.

Vad menas egentligen med arbetsplatsservice?
– Med det menar vi att vi löser det som kunden behöver hjälp med på arbetet, såsom lokalvård, bemanning, mat&dryck, växtinredning och kontorsmaterial med mera. Vi är partnern som tar hand om fastigheten och stärker helhetsupplevelsen av kundens lokaler – så kan våra kunder ägna sig åt sin huvudaffär – svårare än så är det inte.

 

 

 

Andra inlägg som du kanske gillar

MedarbetarenLäs mer
Tillsammans – Maris ledstjärnaHon är en erfaren ledare som drivs av att arbeta med människor i grupp och gillar att stå i händelsernas centrum. Men när det kommer till ledarstil föredrar Mari Tuveson en position mitt bland alla medarbetare, snarare än framför dem. – Vi rör oss tillsammans mot ny … Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Inspiras affärsområdeschefer i heta stolenUnder 2018 har Inspira gjort en organisations­förändring som innebär att Inspira Öst och Väst ­ersätts av affärsområde 1, 2 och 3. Samtidigt ­ändras rollen operativ chef till ­affärsområdeschef. Här svarar de tre ­affärsområdescheferna på ­frågor om både ­arbete och fritid. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
”Medarbetarna är vår största & viktigaste tillgång”Lotta Kemi är Inspiras nya regionchef för Östergötland, Närke och  Södermanland. Hon har arbetat som ledare och chef i servicebranschen i hela sitt liv – och brinner lite extra för att utveckla och motivera sina medarbetare.. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Anna håller gnistan vid livAnna Erlandsson är en av de medarbetare som har arbetat på Inspira ända sedan företaget bildades. Hon trivs fortfarande utmärkt på jobbet tack vare en flexibel arbetsgivare, ett personligt driv och en meningsfull fritid i skogen. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Företagens ansikte utåtInspira erbjuder ett brett urval av tjänsteområden inom arbetsplatsservice. Vi har besökt en kontorsfastighet där Inspira sköter reception och telefonväxel. Och lite till. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Kompetensutveckling – En bra investeringKompetensutveckling för anställda är en bra investering och avgörande för ett företags överlevnad. Det konstaterar Inspiras personalchefer Aira Tapper och Helene Strömbäck. Båda har lång erfarenhet av att vidareutbilda medarbetare. Läs mer
MedarbetarenLäs mer
Att attrahera och rekrytera rätt personerHallå där Lina Westerdahl. Ha en tydlig kravprofil och en spikad tidsplan. Men låt inte magkänslan ta över och undvik annonsfloskler. Det är några goda råd för att lyckas attrahera rätt personer till företaget. Läs mer