Stockholm Spårvägar förvaltar en gammal tradition med spårvägstrafik på Djurgården och Lidingö. När spårvägen i Stockholm utökas är samarbetet med Inspira en del av utvecklingen.
Som barn stod Stefan Widén och tittade med stora ögon på spår- och tunnelbanevagnar – nu jobbar han med spårvagnar på heltid. Här i samtal med arbetsledaren Yusuf Tuncer.
Arbetet är i full gång i vagnhallen på Djurgården i Stockholm. Spårvagnar från olika tidsepoker har setts över under vintern och är redo för att åter ta resenärer mellan Norrmalm och Djurgården. Det skruvas, bankas och rengörs. Efter att spårvägstrafiken i Stockholm lades ner 1967 bestod Svenska spårvägssällskapets Stockholmsavdelningens verksamhet till största del av att fika och minnas svunna tider. Tills en dag 1989 då det dök upp ett brev på posten med en förfrågan.
– Det stod: Vi tänkte öppna en museispårväg på Djurgården, har ni lust att driva den?, berättar Stefan Widén, infrastrukturansvarig på Stockholm Spårvägar.
De tackade ja och sedan 1991 rullar åter spårvagnar i Stockholm. I dag driver de museispårvägen, reguljärtrafik på Djurgårdslinjen och sedan 2015 trafik på Lidingöbanan.
– När vi vann upphandlingen om Lidingöbanan och Spårväg City så kände vi att det krävdes en aktör som kunde samordna städningen av vagnar, perronger och vagnhallar. Vi letade efter ett långsiktigt samarbete. Någon som kunde leverera efter våra krav men också hade resurserna att ge det lilla extra vid behov, säger Stefan. Efter en upphandling där fyra företag var inbjudna, valde de Inspira eftersom de hade lämnat den förmånligaste offerten, konstaterar han.
Inspira kom in hösten 2016 och har sedan dess hand om att städa perronger och vagnhallarna på Djurgården och Lidingö. Dessutom rengör de museivagnarna.
– Arbetet med museiföremålen, som de här vagnarna faktiskt är, är kanske det mest utmanande. Det gäller att ha förståelse för den historiska delen och hjälpa oss att vårda vagnarna. Kvaliteten måste vara på topp för de här gamla vagnar är det som folk ser och där har Inspira en väldigt stor del i våra resenärers upplevelse.
Kvaliteten måste vara på topp! -Stefan Widén
Stefan går runt och visar spårvagnarna, bland annat cafévagnen som rullar på helgerna. Den har rengjorts för årets premiärtur, golvet blänker och det är lätt att färdas flera decennier bakåt i tiden. Stora glaspartier, många och vackra trädetaljer och tidsenliga skyltar. När de ska städas kräver varje vagn sin metod.
– Ibland får man gå tillbaka till gamla tekniker och metoder. Som med de här träribborna av ek i golvet på vagnarna. I stället för att dammsuga använder vi en speciell borste som kommer ner mellan ribborna. Det är effektivare och blir tillräckligt rent, säger Stefan.
”Det är något helt speciellt. Jag har fått lära mig mycket nytt om gamla metoder”, säger Khalid Ait Lahbib som städar museivagnarna.
Den väl fungerande kommunikationen har varit en av de viktigaste delarna i samarbetet sedan Inspira kom in, menar han.
– Dialogen är det viktigaste. Att båda parter känner att man kan ge och ta. Så länge det finns engagemang. Våra ledord är vision och tradition och de går att applicera på allt vi gör här. Han berättar att de i företaget har en tydlig inställning att vilja hjälpa varandra; om det uppstår ett problem så löser de det.
– Vi kände att Inspira har den kapaciteten och det intresset. Men vi är också öppna för förändringar. Kan Inspira göra saker på ett effektivare sätt utan att tumma på kvaliteten så blir vi bara glada, säger Stefan.