Välj din ort

Upplevelser för miljontals besökare

Kundcase

Till arenorna i Globenområdet kommer varje år omkring två miljoner besökare. Alla dessa besökare har förväntningar på att få en unik upplevelse – och sedan våren 2012 har Inspira förtroendet att bidra till att infria deras förväntningar.

globengrupp
Kristina Toth, Inspira, samt Anette Berggren och Annica Skanderbeck, Stockholm Live AB.

De fyra arenorna ericsson globe, Annexet, Hovet och Tele2 Arena utgör tillsammans Skandinaviens största evenemangsområde med kapacitet för hela 60 000 besökare. Varje år går totalt närmare 300 evenemang av stapeln i arenorna och bredden på aktiviteterna är givetvis enorm. När exempelvis ett house-party har slutat efter midnatt kan det några timmar senare vara dags att rigga för en läkemedelskonferens.
– Det är den största utmaningen med det här uppdraget, att både kunna planera bemanningen noggrant i förväg och vara flexibel för att något behöver lösas ad hoc. Med så mycket människor inblandade går det inte att förutsäga vad städuppdraget kommer att innebära, säger Kristina Toth, arbetsledare på Inspira.

Kristina har själv över 20 års erfarenhet från städning i Ericsson Globe, och har haft arbetsledarrollen sedan 1999. Denna erfarenhet är givetvis mycket värdefull, vilket Anette Berggren, Venue Coordinator hos Stockholm Live, är den första att skriva under på:
– Vi har inte någon möjlighet att se alla detaljer i byggnaderna själva, så det är värt otroligt mycket att få tips och råd från Kristina om hur städningen skulle kunna förbättras på kort eller lång sikt, säger hon. Anette Berggren konstaterar att deras grundläggande uppdrag som arenabolag handlar om att kunna skapa förutsättningar för att besökaren ska få en unik upplevelse – ett minne för livet.
– Det som händer på scenen eller nere på planen kan vi inte påverka, men en upplevelse är alltid en helhet och vi kan se till att många andra delar av besöket är optimala. Det kan handla om att man blir väl bemött av personalen i entrén, att det finns ett bra utbud av mat inne på arenan – och att det är rent och fräscht på toaletterna.

Planering och flexibilitet är två nycklar till att lyckas med städuppdraget, slår hon fast.
– När vi planerar ett evenemang gör vi enkelt en beställning hos Inspira via kundportalen, så att Kristina och hennes kollegor kan göra en grundplanering. I det läget handlar det inte alltid om att ha bemanning så att det går att utföra städtjänsterna så snabbt som möjligt, utan det ska även planeras utifrån mesta möjliga kostnadseffektivitet.
– Vi är sex fast anställda för detta uppdrag, men är vissa gånger 50 personer eller till och med ännu fler när det behövs. Det beror till stor del på hur många timmar vi har på oss att städa mellan två evenemang. Vi försöker alltid att klara oss med så lite extrapersonal som möjligt, om det till exempel går att skjuta på städningen till dagen efter, säger Kristina Toth. Av samma anledning undviker de att utföra städningen på helgerna så långt det går, alltså för att hålla kostnaderna nere.

Inspira har även bemanning under själva evenemangen för att se till att hålla rent och snyggt.
– Det är framför allt då det ställs krav på flexibilitet. Man kan aldrig veta vad som händer när gästerna är på plats. Visst, under en klassisk konsert kanske det inte blir lika mycket ad hoc-lösningar som när det är hårdrockskonsert… och en lönefredag blir det extra många ölmuggar att ta hand om – men utöver det kan det vara jättestora skillnader mellan till synes identiska evenemang, säger Anette Berggren. Detta är emellertid något som Inspiras personal lyckas hantera mycket bra, tycker hon och får medhåll av sin kollega Annica Skanderbeck, som är på väg att ta över ansvaret för städavtalet för Stockholm Live AB.
– Kristina och hennes personal är verkligen lösningsorienterade – de ser inte en situation som ett problem, utan som något som de ska lösa. Det gäller oavsett om det handlar om en ovanligt komplex beställning eller om det är något som dyker upp med kort varsel, säger Annica Skanderbeck.

Stockholm Live AB driver Skandinaviens största evenemangsområde med de fyra arenorna Annexet, Hovet, Tele2 Arena och Ericsson Globe samt världsattraktionen SkyView. Varje år besöker över 2 miljoner människor närmare 300 idrottsoch underhållningsevenemang på området. Några av Sveriges främsta idrottslag har även sin hemmaarena här – Hammarby Fotboll och Djurgården Fotboll på Tele2 Arena samt AIK Hockey och Djurgården Hockey på Hovet.

Andra inlägg som du kanske gillar

KundcaseLäs mer
Rehabilitering i världsklassDe utvecklar och driver medicinsk rehabilitering för personer med ryggmärgsskador, ortopediska skador, stroke, multipel skleros och allmän neurologi. Rehab Station Stockholm består av 300 medarbetare som tillsammans arbetar för att ge sina patienter rätt till ett bra liv. Läs mer
KundcaseLäs mer
DeLaval servar en miljon bönderSvenska DeLaval grundades 1883 och är idag en fullserviceleverantör till mjölkbönder och matproducenter världen över. Företagets huvud­kontor ligger i Tumba där även en av företagets fabriker och en testgård ligger. Inspira ansvarar för den ­komplexa städningen som … Läs mer
KundcaseLäs mer
Svanenmärkta städtjänster skapar trivsel på Com Hems huvudkontorPå Com Hems nya huvudkontor i centrala Stockholm har 720 av företagets medarbetare sin hemvist. Att lokalerna är rena och fräscha är inte bara viktigt för medarbetarnas hälsa, utan det bidrar även till ett positivt helhetsintryck hos externa besökare. ServiceCompagn … Läs mer
KundcaseLäs mer
Fokus på första intrycketMed 18 byggvaruhus i Sverige och 150 000 unika artiklar har BAUHAUS blivit en av branschens välkända giganter. Men visste du att rena och fräscha varuhus är en del av framgångskonceptet? Eftersom kundens första intryck sätts i främsta rummet, har städningen blivit e … Läs mer
KundcaseLäs mer
Sveriges största museianläggningNaturhistoriska riksmuseet i Stockholm är Sveriges största museianläggning som besöks av ett par tusen personer varje dag. Att ansvara för museets lokaler med sina unika samlingar är ett flerdimensionellt uppdrag som ställer högra krav på Inspira. Läs mer
KundcaseLäs mer
Två varv runt jorden – varje dygnDet kollektiva resandet i Östergötland ökar. Bara det senaste året har östgötarna gjort nästan 30 miljoner resor med Östgötatrafiken. Sedan några månader tillbaka är det Inspira som ansvarar för underhåll och tillsyn av Östgötatrafikens samtliga hållplatser. Läs mer
KundcaseLäs mer
Inspira gör rent hus i ett växande EskilstunaEskilstuna är inne i en stark expansionsfas. Förutom bostäder byggs det bland annat vårdinrättningar, skolor och förskolor. Det är ofta känsliga miljöer som måste vara professionellt och noggrant städade. Därför samarbetar Kommunfastigheter med Inspira som sedan öve … Läs mer
KundcaseLäs mer
Traditioner & visionerStockholm Spårvägar förvaltar en gammal tradition med spårvägstrafik på Djurgården och Lidingö. När spårvägen i Stockholm utökas är samarbetet med Inspira en del av utvecklingen. Läs mer