Som kund hos Inspira kan och ska du förvänta dig lite mer. Vårt goda renommé är ingen slump, utan är ett resultat av vår långsiktiga ambition att ständigt bli lite bättre på det vi gör. Låt oss berätta mer om hur det går till.
Ett av Sveriges största företag
som erbjuder arbetsplatsservice
Inspira erbjuder arbetsplatsservice i världsklass för att stärka helhetsupplevelsen av våra kunders verksamhet.
Vi har ett komplett kunderbjudande inom arbetsplatsservice genom våra tjänsteområden facility management (FM), lokalvård, bemanning, kontorsmaterial, växtinredning, mat & dryck. Inspira som grundades redan 1984, är idag en av Sveriges största aktörer inom arbetsplatsservice i FM branschen. Inspira omsätter cirka 600 mkr och sysselsätter 1400 medarbetare.
Vi finns i hela landet med vår egen organisation och våra samarbetspartners. Vi skapar en lösning som passar din verksamhet på en ort eller samordnat för flera orter i hela landet. Inspira har lokalkontor i Mora, Falun, Örebro, Västerås, Eskilstuna, Norrköping, Linköping, Uppsala, Norrtälje, Stockholm (HK). Genom dotterföretaget ServiceCompagniet erbjuds samordnade lokala servicelösningar över hela Sverige.
En affärsidé som står ut i konkurrensen
Vi erbjuder arbetsplatsservice i världsklass för att stärka helhetsupplevelsen av kundens verksamhet.
Ett komplett kunderbjudande
Vi har ett komplett kunderbjudande inom arbetsplatsservice genom våra tjänsteområden facility management (FM), lokalvård, bemanning, kontorsmaterial, växtinredning, mat & dryck.
En del av upplevelsen
Vi utgår alltid från kundens miljö och verksamhet med målsättning att bidra till en positiv och välkomnande helhetsupplevelse som verkligen passar och fungerar alla dagar året runt.
En värdegrund byggd
på fyra hörnstenar
Värdegrunden beskriver vad vi står för och vägleder våra prioriteringar och vår utveckling.
En egen modell som tydliggör
hur vi ska utveckla företaget
Inspira-Modellen beskriver hur vi arbetar och vår inställning till det vi gör.
Modellen är tydligt och konkret definierad och vi har utvecklade verktyg som stödjer detta. Vi arbetar med tjänster som kan vara svåra att särskilja för en uppdragsgivare. Vår värdegrund och Inspira-Modellen är det som konkret gör skillnaden mellan oss och andra aktörer. Inspira-Modellen består av följande delar:
Så skapar vi mervärden för våra kunder
För att säkerställa att vi ständigt levererar mervärden till våra kunder är hela vår verksamhet byggd på nedanstående modell.
Avgörande är att samtliga processer syftar till att stötta den person som utför den slutgiltiga tjänsten inför kunden. Men med våra insatser siktar vi längre än till att tillfredsställa kunden, vi vill nå ända fram till den som nyttjar kundens lokal, som kundens kund/personal. Den feedback vi får påverkar i sin tur utvecklingen av framtidens Inspira.
De bästa tankarna är de
som leder till handling
Inspira är ett företag som brinner för att hjälpa andra. I vår vardag lägger vi fokus på våra uppdragsgivare, deras lokaler, personal och kunder. Och för att vi ska lyckas med detta arbete krävs en stor omtanke om vår personal.

Vårt bidrag till miljön
Redan 2004 blev Inspira det första företaget i världen som fick märka sina städtjänster med Svanen. Miljökraven för att få använda Svanenmärkningen är höga och för oss blev märkningen ett verktyg för att utveckla vårt engagemang och ansvarstagande inom miljöområdet.

Människan i fokus
Vi sprider den goda hälsan vidare. På Inspira arbetar vi målmedvetet och på olika sätt med våra medarbetares hälsa, till exempel kring stresshantering, kostråd och rehabiliteringsinsatser. Vi gör hälsoarbetet till en naturlig del av verksamheten och företagskulturen.

Omtanke om vår omvärld
Vårt hjärta slår för de i samhället som har större behov än resurser. Som vänföretag till Stadsmissionen bidrar vi till att hjälpa barnfamiljer i kris, barn och ungdomar på glid, hemlösa kvinnor och ensamma äldre. Genom Inspira Supporting Young Athletes stöttar vi individer och klubbar inom ungdomsidrotten.
Ta del av vår historia
Bolagsfakta

Kvalitets- och miljöcertifiering ISO9001 och ISO14001

Inspira är auktoriserat serviceföretag via Almega

Först i världen med Svanenmärkta städtjänster

Som vänföretag till Stadsmissionen stödjer vi den viktiga verksamheten och får kunskap och insikter tillbaka

Genom Inspira Supporting Young Athletes stöttar vi individer och klubbar inom ungdomsidrotten

Inspirakoncernen ägs av Béla Markovits (51 %) och Joakim Markovits (49 %). Verksamheten drivs i bolagen Inspira AB (556478-2646), Inspira Utveckling AB (556478-2620) och Service Companiet Svenska AB (556593-9823)

1400 medarbetare bidrar till en omsättning på cirka 600 miljoner kronor

Erbjuder även nationella städlösningar genom dotterföretaget ServiceCompagniet

Städar årligen
230 000 000 kvadratmeter
Ledning & Styrelse
Inspirakoncernen består av Inspira Utveckling AB (moderbolag) och Inspira AB.
Styrelsen hanterar ägarfrågor, strategisk inriktning, mål och visioner, fastställer affärsplan, budget, övergripande policies, villkor för nyckelpersoner, rutiner för bolagsstyrning. Styrelsen har möten 4 gånger per år.
Ledningsgruppen har det löpande ansvaret för utveckling, ledning och styrning i enlighet med företagets affärsplan och övergripande mål. Ledningsgruppen består av företagets VD, affärsområdeschefer, ekonomichef, chef tjänsteutveckling, personalchef och hållbarhetschef. Ledningsgruppen har möten varje månad utom i juli.
Vi har tre geografiskt indelade affärsområden. Affärsområde 1 omfattar Stockholms län, affärsområde 2 omfattar Västmanlands län och affärsområde 3 omfattar Uppsala, Örebro, Dalarnas, Södermanlands och Östergötlands län.
Affärsområdena har fullt affärsansvar för sina kunder och medarbetare och verkar enligt gemensamma standardiserade arbetssätt som är fastställda i Inspira-Modellen. Affärsområdena leds av en affärsområdeschef och består av en försäljningsfunktion och flera regioner som utför våra tjänster. Affärsområdena drivs och utvecklas enligt en långsiktig verksamhetsplan med en tydlig rapportstruktur och operativa mål för tillväxt, kvalitet och lönsamhet. Affärsområdenas ledning har möten en gång varje månad utom juli.
Ledningsforum

Gunilla Wellerfors Kundområdeschef Kundområde 1

Finn Zettersten Kundområdeschef Kundområde 2

Tanja Mijajlovic Kundområdeschef Kundområde 3

Maria Thörn Kundområdeschef Kundområde 4

Björn Jönsson Kundområdeschef Kundområde 5

Per Karlsson Operativ chef

Annika Jansen Chef Affärsutveckling

Charlotte Klärre Senior Affärsutvecklare

Samy Khraisat Chef Pris och Anbud

Aira Tapper Personalchef

Mari Tuveson Chef Affärsstöd

Maria Karlström Ekonomichef

Joakim Markovits VD & Styrelseordförande
Ägare och styrelse

Joakim Markovits VD & Styrelseordförande

Béla Markovits Ledamot & Ägare
